- Iedere bewoner die contact heeft gehad met burgerzaken heeft de diensten en producten gekregen waar hij/zij recht op had en deze voldeden aan de wettelijke eisen.
- De dienstverlening van Burgerzaken stond onder druk. De groei in de aanvraag van producten en diensten, een hoog ziekteverzuim en de krappe arbeidsmarkt maakten dat we uit de servicenorm liepen op bepaalde producten, met name bij de eerste inschrijving vanuit het buitenland.
- De wettelijk verplichte termijnen van onder andere aangifte geboorte of overlijden zijn niet in gevaar geweest.
- De vluchtelingen uit Oekraïne zijn ingeschreven in de BRP, zij konden binnen 5 werkdagen bij ons terecht. In samenwerking met de IND en vluchtelingenwerk is een triage ontwikkeld en toegepast. Vluchtelingen die Burgerzaken niet kon inschrijven, kregen een beoordeling door de IND om ofwel alsnog ingeschreven te worden of een ander traject in te gaan met Vluchtelingenwerk.
- De maatschappij verandert. Doordat we steeds meer met verschillende (internationale) wet- en regelgeving te maken hadden, hebben en krijgen, is het steeds complexer geworden om de vraag van de inwoners te behandelen. In deze complexe casuïstiek werd altijd meegedacht met de inwoner om problemen op te lossen en daarin werd gezocht naar de maximale rek in wet- en regelgeving.
- Tweejaarlijks organiseren we kwaliteitsdagen (afdelingsbrede opleidingsdagen) voor onze medewerkers.
De menselijke maat is onderdeel van de kwaliteitsdag en een van de speerpunten in de visie op dienstverlening die wij volgen.
- Medewerkers worden opgeleid om misstanden (bijvoorbeeld huwelijksdwang) aan de balie te herkennen en daardoor poortwachter te zijn.
Daarnaast zetten we gezichtsvergelijking in aan de balies om look-a-like- en ID-fraude tegen te gaan.
In 2022 zijn 6 gevallen van identiteitsfraude en 1 geval van look-a-like-fraude vastgesteld
Er is aangifte gedaan in alle gevallen van fraude.
- In 2022 zijn we nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de wet vaststellingsprocedure Staatloosheid. De Expertgroep Staatloosheid, opgericht in 2020 op initiatief van Utrecht, heeft inhoudelijk meegelezen en gereageerd op het wetsvoorstel en een brief geschreven aan de staatssecretaris om invloed uit te oefenen op het wetsvoorstel.