Algemene programmadoelstelling
Conform het Mobiliteitsplan 2040 zetten we in op duurzame en ruimte-efficiënte mobiliteit en een hoge verkeersveiligheid. Daarmee dragen we zowel in de bestaande stad als de nieuwe woongebieden bij aan goede bereikbaarheid en gezond stedelijk leven voor iedereen. In de voortgangsrapportage programma Bereikbaarheid van eind 2022 vindt u een uitgebreid beeld van de behaalde resultaten en de stand van zaken van projecten.
Een korte impressie:
- Belangrijke tussenstap van de MIRT-verkenning OV en wonen, waarmee we de basis hebben gelegd met het Rijk voor de realisatie van de eerste stap van het OV-wiel met spaken.
- Verkenning van het alternatief voor de verbreding van de A27 is afgerond en de uitwerking van de bouwstenen van het alternatief is gestart.
- De raad heeft de laatste vier modules van de Parkeervisie vastgesteld, waarmee het parkeerbeleid compleet is.
- Voor deelmobiliteit hebben we een plan van aanpak opgesteld dat door de raad is vastgesteld. Hiermee hebben we een kader waarmee we voortvarend aan de slag kunnen met de invoering van deelmobiliteit.
- Vele projecten voor fietsnetwerken zijn een stap verder in de planvorming (doorfietsroutes, Dom tot Damroute, et cetera).
- De doorfietsroute Utrecht – Woerden is afgerond en de route Moldaudreef en Orinocodreef is bijna afgerond.
- Gemeente en provincie hebben de intentieovereenkomst OV-Alliantie afgesloten, waarin we de samenwerking op het vlak van OV gaan versterken.
- De verkeershinder van grote uitvoeringsprojecten Westelijke Stadsboulevard en Galecopperbrug is door gerichte hinderaanpak beperkt gebleven.
- Het voetgangersgebied is uitgebreid na vaststelling door de Raad.
- De eerste functionerende deelhubs in Vaartsche Rijn en Krachtenstation zijn opgeleverd.
Doelenboom
Doelstelling 1
1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is
Verplichte BBV-Indicatoren
Om een eenduidig beeld te vormen over de beleidsresultaten van de gemeente en om gemeenten onderling te kunnen vergelijken is er een aantal wettelijke verplichte indicatoren bij de programma’s opgenomen.
Niet van toepassing op het programma Bereikbaarheid.
De verplichte Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) indicatoren Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (12) en Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (13) zijn vervallen als gevolg van gewijzigd beleid bij bronhouder VeiligheidNL.
Dat heeft tot gevolg dat onvoldoende actuele gegevens voor deze indicatoren voor gemeenten beschikbaar zijn. Daarom vervallen deze indicatoren (bron: overheid.nl ).
Meerjarig overzicht per prestatiedoelstelling
x € 1.000 | |||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie | Actuele | Realisatie | Resultaat | Actuele | |
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | -6.216 | -5.819 | -2.591 | -3.844 | -1.253 | -4.176 |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | -12.267 | -10.544 | -11.840 | -11.755 | 85 | -15.584 |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | -10.908 | -10.386 | -11.292 | -13.597 | -2.305 | -12.362 |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | -421 | -421 | -853 | -853 | 0 | -2.303 |
04-1-1-5 | Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | -50 |
04-1-2-1 | Uitvoeren maatregelen fietsparkeren | -7.838 | -7.992 | -8.149 | -8.400 | -250 | -8.365 |
04-1-2-2 | Uitvoeren maatregelen autoparkeren | 26.280 | 25.999 | 31.949 | 32.454 | 505 | 38.763 |
04-1-2-3 | Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman | -1.325 | -1.291 | -3.834 | -3.161 | 674 | -1.338 |
04-1-3-1 | Uitvoeren maatregel.verkeersveilige stad | -1.401 | -1.251 | -1.651 | -3.513 | -1.861 | -2.701 |
Totaal | -14.098 | -11.705 | -8.263 | -12.666 | -4.403 | -8.118 |
Bovenstaande tabel geeft een overzicht van het saldo van baten en lasten per prestatiedoelstelling voor het hele programma weer. In dit overzicht zijn de reserves opgenomen.