2. In Utrecht kan iedereen meedoen en als inwoners het niet zelfstandig kunnen krijgen zij daarbij de zorg en ondersteuning dichtbij en op maat

2.3 Inwoners in de regio Utrecht die onvoldoende zelfredzaam en/of dakloos zijn, krijgen (24-uurs)begeleiding, thuis of in een woonvoorziening. De begeleiding is gericht op herstel en activering

Wat heeft dat gekost?

x € 1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2021

Realisatie 2021

Nominale
begroting 2022

Actuele
begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2023

Baten

18-2-3-1

24-uurs begeleiding

4.408

2.544

4.408

4.554

2.693

-1.861

4.663

Totaal Baten

4.408

2.544

4.408

4.554

2.693

-1.861

4.663

Lasten

18-2-3-1

24-uurs begeleiding

122.107

108.367

111.286

125.026

111.140

13.886

130.454

Totaal Lasten

122.107

108.367

111.286

125.026

111.140

13.886

130.454

Saldo baten en lasten

-117.699

-105.823

-106.878

-120.472

-108.447

12.025

-125.791

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

1.200

1.200

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

854

854

0

1.800

1.800

0

0

Saldo na mutaties reserves

-118.045

-106.169

-106.878

-118.672

-106.647

12.025

-125.791

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

24-uursbegeleiding

In de Voorjaarsnota 2022 is het totale verwachte negatieve resultaat op de gemeentetaken en centrumgemeentetaken van 2,4 miljoen euro negatief gedekt. Dit bestond uit een negatief resultaat op de gemeentetaken en een positief resultaat op de centrumgemeentetaken. In verband met de doordecentralisatie Beschermd wonen (onderdeel van de centrumgemeentetaken) kan het positieve saldo op deze taken niet vanzelfsprekend ingezet en daarmee toegevoegd worden aan de begroting van de gemeentetaken. Het toegekende negatieve saldo is daarom alleen verwerkt op de doelstelling Aanvullende zorg. Het onderliggende verwachte resultaat op de baten (eigen bijdrage) ten opzichte van de begroting was 2,5 miljoen euro negatief.

De eigen bijdrage is ten opzichte van de verwachting in de Voorjaarsnota lager.

Voor het landelijk CSG ontvangen we een subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid, deze was niet in de prognose voor de Voorjaarsnota meegenomen.

Voor de re-integratie van ex-gedetineerden krijgen we een subsidie van het Ministerie van Justitie, deze was niet in de prognose in de Voorjaarsnota meegenomen.

Diverse kleinere afwijkingen leiden nog tot hogere opbrengsten.

-2.500

-0.475

0.521

0.179

0.414

Totaal

-1.861

Totaal baten

-1.861

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

24-uurs begeleiding

In de Voorjaarsnota 2022 is het totale verwachte resultaat op de gemeentetaken en centrumgemeentetaken van 2,4 miljoen euro negatief gedekt. Dit bestond uit een negatief resultaat op de gemeentetaken en een positief resultaat op de centrumgemeentetaken. In verband met de doordecentralisatie Beschermd wonen (onderdeel van de centrumgemeentetaken) kan het positieve saldo op deze taken niet toegevoegd worden aan de begroting van de gemeentetaken en is alleen het toegekende negatieve saldo verwerkt op de doelstelling Aanvullende zorg. Het onderliggende verwachte resultaat op de 24-uurs begeleiding was 9,6 miljoen euro positief, dit betrof voor 12,1 miljoen lasten.

In de tweede bestuursrapportage is onterecht coronacompensatie voor de opvang toegevoegd, deze was al bij de verantwoording 2021 verwerkt. Hierdoor is de begroting te hoog.

De incidentele middelen voor Living lab Eerst een thuis zijn verdeeld over meerdere jaren. Doordat nog niet alle woningen beschikbaar waren voor het project is er in 2022 minder ingezet. Hiervoor nemen we een bestedingsvoorstel op.

De in 2022 incidenteel toegekende middelen voor de aanpak van dakloosheid zijn bij de tweede bestuursrapportage verdeeld over de jaren 2022 en 2023 om zo meerjarige projecten te kunnen starten. De start van het grootste project is echter vertraagd waardoor de kosten pas in 2023 gemaakt worden. Voor de resterende middelen doen we een bestedingsvoorstel.

Voor de kosten die de Utrechtse 16 gemeenten maken voor de transformatie Beschermd wonen is vooruitlopend op de doordecentralisatie een reserve gevormd. In 2022 zijn kosten gemaakt voor de transformatie die ten laste van deze reserve gebracht moeten worden. We doen hier een dekkingsvoorstel voor.

Diverse kleinere afwijkingen leiden tot een nadeel.

12.100

1.700

1.075

1.392

-1.016

-1.365

Totaal

13.886

Totaal lasten

13.886

Corona
In verband met de coronamaatregelen zijn extra kosten gemaakt voor de maatschappelijke opvang. Ter dekking van deze kosten is de begroting incidenteel opgehoogd.

x € 1.000

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

Maatschappelijke opvang

6.81

1.800

Toelichting
Als gevolg van corona is er een extra opvanglocatie geopend.

Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48