Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | |||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2021 | Nominale | Actuele | Realisatie 2022 | Verschil | Actuele begroting 2023 | ||
Baten | |||||||||
18-1-2-1 | Aanvullende zorg Jeugd | 0 | 7.811 | 0 | 0 | 5.427 | 5.427 | 0 | |
Totaal Baten | 0 | 7.811 | 0 | 0 | 5.427 | 5.427 | 0 | ||
Lasten | |||||||||
18-1-2-1 | Aanvullende zorg Jeugd | 66.696 | 74.459 | 55.333 | 84.077 | 91.544 | -7.468 | 78.511 | |
Totaal Lasten | 66.696 | 74.459 | 55.333 | 84.077 | 91.544 | -7.468 | 78.511 | ||
Saldo baten en lasten | -66.696 | -66.648 | -55.333 | -84.077 | -86.118 | -2.041 | -78.511 | ||
Mutaties reserves | |||||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo na mutaties reserves | -66.696 | -66.648 | -55.333 | -84.077 | -86.118 | -2.041 | -78.511 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
| Afwijking wordt toegelicht | ||
---|---|---|---|
Afwijking hoeft niet te worden toegelicht |
x € 1.000 | |
Toelichting | Bedrag |
Baten | |
Aanvullende zorg Jeugd | 5.427 |
We hebben, net als in 2021, middelen uit Specifieke Uitkeringen ontvangen. Onder deze doelstelling bijvoorbeeld voor de vastgoedtransitie jeugdzorg+ en de acute ggz. Deze zijn niet begroot waardoor er een afwijking ontstaat tussen begroting en realisatie. Baten en lasten zijn bij een specifieke uitkering altijd gelijk aan elkaar, waardoor het resultaat 0 is. | |
Totaal | 5.427 |
Totaal baten | 5.427 |
x € 1.000 | |
Toelichting | Bedrag |
Lasten | |
Aanvullende zorg Jeugd | |
We hebben, net als in 2021, middelen uit Specifieke Uitkeringen ontvangen. Onder deze doelstelling bijvoorbeeld voor de vastgoedtransitie jeugdzorg+ en de acute ggz. Deze zijn niet begroot waardoor er een afwijking ontstaat tussen begroting en realisatie. Baten en lasten zijn bij een specifieke uitkering altijd gelijk aan elkaar, waardoor het resultaat 0 is. | -5.427 |
Totaal | |
Aanvullende zorg Jeugd | |
De lasten vallen hoger uit dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten vanwege het woonplaatsbeginsel. Voor de wetswijziging van het woonplaatsbeginsel heeft de gemeente structureel 6 mln. ontvangen vanaf 2022. De kosten in 2022 waren 8,3 mln. Uit de decembercirculaire hebben we extra compensatie ontvangen voor het woonplaatsbeginsel, dit betreft 0,6 mln. Het betreft de compensatieregeling voor de kosten over 2021. Verdere toelichting over het woonplaatsbeginsel is te vinden onder de doelstellingen. | -1.441 |
Totaal | |
Aanvullende zorg Jeugd | |
In 2022 hadden we 10,4 mln. beschikbaar voor Versneld Vernieuwen (coronapakket). Hiervan hebben we bij de tweede bestuursrapportage 2022 2,4 mln. vrij laten vallen. Het uiteindelijke resultaat is 1.412 mln. Dit is met name veroorzaakt omdat de nadere regel die opgezet is, sinds september open staat. Er zijn daarom in 2022 nog geen activiteiten gestart, deze starten allemaal in 2023. We stellen daarom voor om het resultaat voor het grootste deel door te schuiven naar 2023. Zie hiervoor ook de toelichting op versneld vernieuwen en het bestedings- en dekkingsvoorstel over versneld vernieuwen. | 1.412 |
Totaal | |
Verschillende plussen en minnen leiden tot een negatief resultaat op deze doelstelling. De kosten bij Spoor030 waren hoger dan begroot, evenals de kosten voor LTA. De kosten voor PGB waren lager dan verwacht. Een deel van het negatieve resultaat bij Spoor030 konden we opvangen binnen deze doelstelling, maar niet geheel. Daarnaast hebben we bij de decembercirculaire middelen ontvangen voor zorg aan Oekraïense vluchtelingen (0,285 mln.). Hierdoor en door het voordeel op de doelstelling passende jeugdbescherming is het resultaat bij jeugd nihil. | -1.127 |
Totaal | - 1.127 |
Overig | -885 |
Totaal | -885 |
Totaal lasten | -7.468 |
Corona
Onder deze doelstelling vallen de kosten voor versneld vernieuwen.
Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.
Verbonden Partijen
Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.