1. Kinderen in de stad groeien gezond en veilig op en kunnen zich daarbij maximaal ontwikkelen en ontplooien

1.2. Zorg voor jeugd sluit goed aan bij de vraag van de gebruiker, is snel beschikbaar en eenvoudig en efficiënt georganiseerd

Wat heeft dat gekost?

x € 1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2021

Realisatie 2021

Nominale
begroting 2022

Actuele
begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2023

Baten

18-1-2-1

Aanvullende zorg Jeugd

0

7.811

0

0

5.427

5.427

0

Totaal Baten

0

7.811

0

0

5.427

5.427

0

Lasten

18-1-2-1

Aanvullende zorg Jeugd

66.696

74.459

55.333

84.077

91.544

-7.468

78.511

Totaal Lasten

66.696

74.459

55.333

84.077

91.544

-7.468

78.511

Saldo baten en lasten

-66.696

-66.648

-55.333

-84.077

-86.118

-2.041

-78.511

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

0

Onttrekking reserves

0

0

0

0

0

0

0

Saldo na mutaties reserves

-66.696

-66.648

-55.333

-84.077

-86.118

-2.041

-78.511

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

Aanvullende zorg Jeugd

5.427

We hebben, net als in 2021, middelen uit Specifieke Uitkeringen ontvangen. Onder deze doelstelling bijvoorbeeld voor de vastgoedtransitie jeugdzorg+ en de acute ggz. Deze zijn niet begroot waardoor er een afwijking ontstaat tussen begroting en realisatie. Baten en lasten zijn bij een specifieke uitkering altijd gelijk aan elkaar, waardoor het resultaat 0 is.

Totaal

5.427

Totaal baten

5.427

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

Aanvullende zorg Jeugd

We hebben, net als in 2021, middelen uit Specifieke Uitkeringen ontvangen. Onder deze doelstelling bijvoorbeeld voor de vastgoedtransitie jeugdzorg+ en de acute ggz. Deze zijn niet begroot waardoor er een afwijking ontstaat tussen begroting en realisatie. Baten en lasten zijn bij een specifieke uitkering altijd gelijk aan elkaar, waardoor het resultaat 0 is.

-5.427

Totaal

Aanvullende zorg Jeugd

De lasten vallen hoger uit dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten vanwege het woonplaatsbeginsel. Voor de wetswijziging van het woonplaatsbeginsel heeft de gemeente structureel 6 mln. ontvangen vanaf 2022. De kosten in 2022 waren 8,3 mln. Uit de decembercirculaire hebben we extra compensatie ontvangen voor het woonplaatsbeginsel, dit betreft 0,6 mln. Het betreft de compensatieregeling voor de kosten over 2021. Verdere toelichting over het woonplaatsbeginsel is te vinden onder de doelstellingen.  

-1.441

Totaal

Aanvullende zorg Jeugd

In 2022 hadden we 10,4 mln. beschikbaar voor Versneld Vernieuwen (coronapakket). Hiervan hebben we bij de tweede bestuursrapportage 2022 2,4 mln. vrij laten vallen. Het uiteindelijke resultaat is 1.412 mln. Dit is met name veroorzaakt omdat de nadere regel die opgezet is, sinds september open staat. Er zijn daarom in 2022 nog geen activiteiten gestart, deze starten allemaal in 2023. We stellen daarom voor om het resultaat voor het grootste deel door te schuiven naar 2023. Zie hiervoor ook de toelichting op versneld vernieuwen en het bestedings- en dekkingsvoorstel over versneld vernieuwen.

1.412

Totaal

Verschillende plussen en minnen leiden tot een negatief resultaat op deze doelstelling. De kosten bij Spoor030 waren hoger dan begroot, evenals de kosten voor LTA. De kosten voor PGB waren lager dan verwacht. Een deel van het negatieve resultaat bij Spoor030 konden we opvangen binnen deze doelstelling, maar niet geheel. Daarnaast hebben we bij de decembercirculaire middelen ontvangen voor zorg aan Oekraïense vluchtelingen (0,285 mln.). Hierdoor en door het voordeel op de doelstelling passende jeugdbescherming is het resultaat bij jeugd nihil.  

-1.127

Totaal

- 1.127

Overig

-885

Totaal

-885

Totaal lasten

-7.468

Corona
Onder deze doelstelling vallen de kosten voor versneld vernieuwen.

Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48