1. Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

1.1 Gelijke onderwijskansen voor ieder kind: Alle kinderen en jongeren (van 0 tot 23 jaar) zijn in staat om hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving succesvol te doorlopen

P1.1.1 Vroeg signaleren en bieden van (preventief) aanbod vanaf 0 jaar

Voorschoolse educatie

Ook in 2022 hebben we het onderwijsachterstandenbeleid uitgevoerd, onder meer door het verstrekken van de subsidies voor voorschoolse educatie en versterken van taal in het basisonderwijs. Er is specifiek ingezet op jonge kinderen die extra zorg/ondersteuning nodig hebben, onder meer door de inzet van studenten in de voorschool alsmede het opstarten van een ‘plus’-groep. Ook is extra ingezet op toeleiding en het wegnemen van drempels voor deelname voor Upas-ouders. Daarnaast is een nieuw beleidskader opgesteld voor de uitvoering van passende kinderopvang vanaf 2024.

Corona
Begin 2022 waren scholen en kinderopvang nog een periode gesloten. Dit had gevolgen voor de ontwikkeling van de kinderen.

P1.1.2 Zorgen voor soepele overgangen

Ontwikkelingen in de kinderopvang, de steeds groter wordende rol van de gemeente

Ook in 2022 werkten we in nieuwe gebieden aan het op elkaar afstemmen en gezamenlijk oppakken van de huisvesting van scholen en kinderopvang. Dit blijven we de komende jaren ook doen. Echter, het afgelopen jaar stegen de bouwprijzen en als gevolg daarvan hebben we hoge kostprijsdekkende huren waardoor dit steeds moeilijker wordt. Een marktconforme huur is vaak lager dan de kostprijsdekkende. Al deze ontwikkelingen vragen om (beleids)inzet van de gemeente. Over die inzet beschikken we nu niet, omdat alleen de voorschoolse educatie op dit moment gemeentelijk beleid is.

Invloed Oekraïnecrisis op het onderwijs. Gevolgen Taalschool en Ithaka

Het nieuwkomersonderwijs is in 2022 sterk gegroeid, niet alleen door de oorlog in Oekraïne maar ook door de komst van kinderen van vluchtelingen, statushouders, asielzoekers, en immigranten. Taalschool Utrecht (PO) groeide van circa 200 naar 500 leerlingen en Ithaka (VO) van circa 350 naar 1000 leerlingen. Ongeveer een kwart van deze leerlingen was Oekraïens.
Met dank aan de scholen is het gelukt om alle kinderen in Utrecht een onderwijsplek te bieden binnen de EU-richtlijn van 3 maanden. In een tijd met een chronisch tekort aan onderwijspersoneel is dit een uitdaging. Om te voorkomen dat leerlingen lang op een wachtlijst kwamen te staan, werd in april 2022 de tijdelijke onderwijsvoorziening ‘Shkola’ opgezet voor Oekraïense leerlingen in het voortgezet onderwijs. Binnen deze voorziening kan (deels) Oekraïens onderwijspersoneel worden ingezet.
De zestien gemeenten uit de RMC-regio 19 gingen een samenwerkingsovereenkomst aan, met als afspraak dat de financiële verantwoordelijkheid voor het voorzien in voldoende onderwijshuisvesting voor nieuwkomersleerlingen van 12 t/m 18 jaar door de gemeenten wordt verdeeld op basis van solidariteit.

Corona
Schoolsluitingen en sluiting van opvang hebben invloed gehad op de ontwikkeling van kinderen. Dit speelt juist ook in de overgangen, bijvoorbeeld aan het begin van de basisschool.

P1.1.3 Stimuleren van brede talentontwikkeling en zorg dragen voor toegankelijk aanbod

Rijke schooldag (school en omgeving)

In 2022 is een onderzoek uitgevoerd naar de doorontwikkeling van de brede scholen. Uitkomst hiervan was dat er behoefte is aan een visie en een governancestructuur waarin dit kan worden ingebed. Tegelijkertijd hebben de schoolbesturen in samenwerking met de gemeente (met als penvoerder PCOU Willibrord) een aanvraag gedaan bij het rijk voor de voorlopers subsidie “School en Omgeving”. Deze is voor drie wijken en in totaal 1,8 miljoen toegekend. Met deze middelen worden de bestaande brede scholen in de drie wijken uitgebouwd, en gelijktijdig gaan we in 2023 aan de slag met de visievorming en governance.

Bibliotheek: Afgelopen jaar stond in het teken van het verkrijgen van helderheid over de financiële situatie van de bibliotheek.

In december 2021 kondigde de bibliotheek aan een structureel tekort op de begroting te verwachten en in 2022 is er veel tijd en aandacht besteed om hier helderheid over te verkrijgen. Op verzoek van de gemeente heeft bureau EY de financiële situatie en de verwachte tekorten van de Bibliotheek Utrecht nauwgezet in kaart gebracht en adviezen gegeven voor het dichten van het meerjarenbegrotingstekort. Dit rapport is in december opgeleverd. Bureau AEF heeft op verzoek van de bibliotheek onderzoek verricht naar de herijking van het vestigingennetwerk van de bibliotheek Utrecht, wat heeft geresulteerd in drie ontwikkelscenario’s. Ook dit rapport is in december opgeleverd. Bij beide trajecten hebben bibliotheek en gemeente nauw samengewerkt. De rapporten zullen in 2023 met uw raad gedeeld worden en als basis dienen voor de ontwikkeling van concrete oplossingen voor de financiële tekorten.

Cultuureducatie: In 2022 moet cultuureducatie steeds meer onderdeel worden van het onderwijspakket.

In 2022 hebben de PO- en VO-scholen wederom de subsidie Cultuur voor ieder kind aangevraagd en ontvangen. De scholen hebben hiervoor uitgebreide plannen ingediend.
In 2022 is gewerkt aan het verstevigen van de cultuureducatie binnen en buiten de school, door cultuurpartners en overige maatschappelijke partners in de stad. Zoals Creatief Vermogen Utrecht, buurtsportcoaches, brede school, Muziek route en kunstenaars Musea.

Corona
Door de maatregelen van sluiting konden met name begin 2022 niet alle activiteiten in fysieke vorm doorgaan. Dit heeft effect gehad op de ontwikkeling van kinderen.

P1.1.4 Organiseren van extra ondersteuning en aanbod waar nodig

Leerlingenvervoer
In 2022 zijn de verordening ‘Bekostiging Leerlingenvervoer’ en de beleidsregels ‘Leerlingenvervoer’ aangepast aan de nieuwe modelverordening van de VNG. De Gemeenteraad heeft de nieuwe verordening vastgesteld en de beleidsregels zijn vastgesteld door het college van B&W. Beide zijn ingegaan per 1 januari 2023. 

Er is in 2022 geen onderzoek gedaan naar klanttevredenheid, omdat bleek dat het bestaande instrument voor het meten van klanttevredenheid niet voldeed. In 2023 ontwikkelen we een verbeterd instrument waarmee we de klanttevredenheid voor datzelfde jaar gaan meten.

Corona
Van 19 december 2021 tot en met 9 januari 2022 was er een algehele scholensluiting. Ook de buitenschoolse opvang was dicht. Er was leerlingenvervoer beschikbaar voor kwetsbare leerlingen die naar de noodopvang gingen. 

Staat van de jeugd

In 2022 hebben we uitvoering gegeven aan de gemeentelijke opdracht vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), gericht op het inlopen van leervertraging door corona. Hiertoe is, op basis van onderzoek en interviews met professionals, de Staat van de Jeugd opgeleverd. Dit geeft een actueel beeld van hoe het met onze jeugd en jongeren gaat na corona. Tevens is, als basis voor het verstrekken van subsidie, de nadere regel Herstel en Veerkracht vastgesteld en gepubliceerd. Op basis van deze nadere regel kunnen partijen onder andere subsidie krijgen vanuit het NPO.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48