Per 1 januari 2022 is het nieuwe contract voor hulp bij het huishouden ingegaan. Alle cliënten krijgen door de verschillende transities in 2022 hulp van een aanbieder in hun eigen wijk, waardoor er een start gemaakt kon worden met wijkgericht werken en de aanbieder de zorg beter kan afstemmen op de cliënt.
Per april 2022 zijn de nieuwe contracten met vier hulpmiddelenleveranciers ingegaan, hiermee is een nieuwe hulpmiddelenleverancier in Utrecht beschikbaar gekomen naast de drie reeds gecontracteerde leveranciers. Het proces rondom hulpmiddelen is geoptimaliseerd op het gebied van verhuizen en de toegang conform twee landelijke convenanten. Cliënten konden bij hun eigen hulpmiddelenleverancier blijven.
In augustus 2022 was het door personeelstekorten niet meer volledig mogelijk om op alle tijdstippen de optimale dienstverlening rondom sociaal recreatief vervoer te leveren. Door sommige gebruikers te verzoeken soms op andere tijdstippen te reizen, was de betrouwbaarheid en stiptheid in september weer op acceptabel niveau.
Het activeringsaanbod is - waar nodig aangepast door de coronamaatregelen - zoveel mogelijk doorgegaan. Hiermee is inwoners hulp geboden bij het zinvol invullen van de dag en het kunnen omgaan met de gevolgen van de coronaperiode.
Bij individuele begeleiding is een breed draagvlak verkregen om innovaties door te voeren, door onder andere collectief aanbod te bieden en te digitaliseren waar mogelijk. Ook is er een ambitie ontwikkeld op thuis in je wijk met als doel mensen met een kwetsbaarheid, waaronder ook een psychische kwetsbaarheid laagdrempelige ondersteuning en ontmoeting in de wijk te kunnen bieden. Hiermee wordt gewerkt aan o.a. instroom op de individuele begeleiding te voorkomen.