2. Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
2.1 Utrecht is een stad met een gezonde, stille en veilige leefomgeving
E2.1.1 We willen méér dan alleen voldoen aan de wettelijke eisen voor externe veiligheid en geluid
Geluid Uit onderzoek blijkt dat geluid de tweede milieugerelateerde ziekmaker is. In Utrecht hanteren we daarom strengere geluidsnormen dan de landelijke wettelijke richtlijnen. Hiervoor nemen we waar nodig extra maatregelen. We eisten bij ruimtelijke plannen bijvoorbeeld aanvullende compenserende maatregelen en droegen zo bij aan een gezondere leefomgeving. We stuurden op een ambitiewaarde lager dan de wettelijke grenswaarde. Zo is het gelukt om meer maatregelen tegen geluidsoverlast te realiseren dan wettelijk verplicht is. We werkten aan de ontwikkeling van een Visie Geluid en Trillingen, de planning daarvan is vertraagd.
Omgevingsveiligheid We adviseerden en toetsten bij ontwikkellocaties op omgevingsveiligheid. Door extra maatregelen voor te schrijven, zoals afsluitbare mechanische ventilatie, en terughoudend om te gaan met het toestaan van (te) grote groepen personen op risicovolle locaties, kan de gemeente met name extra bescherming bieden voor grote groepen personen tegen de effecten van een ramp met gevaarlijke stoffen.
Utrecht Circulair De voorbereidingen zijn getroffen voor het opstellen van een nieuwe visie Utrecht Circulair 2023-2030. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor ondernemers en bedrijven. We hebben dan ook diverse ontwikkelingen rond bedrijventerreinen op gang gebracht. Zo is voor het nieuwe circulair bedrijventerrein Strijkviertel het bestemmingsplan vastgesteld. Het plan zet in op circulair te ontwikkelen gebouwen en openbare ruimte, met ruimte voor arbeidsintensieve circulaire bedrijven. Voor bedrijventerrein Lage Weide is gestart met het opstellen van een nieuwe visie, met ruimte voor grootschalige circulaire bedrijven met een hoge milieucategorie. Er zijn weer vele circulaire bedrijven begeleid.
E2.1.2 We streven naar de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide en fijnstof zodat we minimaal voldoen aan de wettelijke EU-normen. We streven naar een verlaging van de concentraties voor fijnstof
De landelijke luchtkwaliteitsrapportage uit december 2022 liet zien dat er voor het jaar 2021 in Utrecht geen (potentiële) overschrijdingen waren van de Europese grenswaarden voor fijnstof (PM2,5 en PM10) en voor stikstofdioxide (NO2). Voor 2022 verwachten we ruimschoots aan de wettelijke grenswaarden te gaan voldoen, vanwege de voortgaande verschoning van het verkeer, neveneffecten van de coronamaatregelen (zoals minder verkeer, lagere economische activiteit) en het effect van onze lokale luchtmaatregelen (‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’, zie het Programma Bereikbaarheid). De berekende (jaargemiddelde) resultaten over het jaar 2021 staan in de tabel hieronder (uitgedrukt in microgram/kubieke meter). Over de resultaten over 2022 rapporteren we jaarlijks via de landelijke Monitoringsrapportage, die meestal in december gepubliceerd wordt. De rapportage over 2022 verwachten we eind 2023.
EU-grenswaarden
WHO-advieswaarden
Resultaten 2021 Gemeente Utrecht
Waarden in µg/m3
WHO-2005
WHO-2021
Grootschalige achtergrond
Minimum– Maximum (Gemiddeld)
Langs drukke wegen
Minimum– Maximum (Gemiddeld)
Fijnstof (PM10))
40
20
15
15,5–19,2 (17,5)
15,7–20,8 (18,4)
Fijnstof (PM2,5)
25
10
5
8,7–11,6 (10,3)
8,8–12,1(10,6)
Stikstofdioxide (NO2)
40
40
10
10,7–20,6 (16,5)
12,1–32,8 (22,3)
Effectindicatoren
Nul- meting
Doel- stelling 2021
Reali- satie 2021
Doel- stelling 2022
Reali- satie 2022
Doel- stelling 2023
Details
Het percentage inwoners dat vaak overlast van verkeerslawaai ervaart
2010
≤22%
30%
≤22%
-
≤22%
Bron
Onderzoek Utrecht, Inwoners-enquête
Oorsprong
Geluidnota Utrecht (2014): het beperken van geluidshinder in de woon- en leefomgeving.
Toelichting
Met geluidsberekeningen, in combinatie met vaste blootstelling-responsrelaties, kan de geluidshinder in de stad in beeld worden gebracht. Maar wat de bewoners er zelf echt van vinden, meten we beter door de inwonersenquête (Utrecht Monitor).
Analyse
Over 2022 kunnen we geen actualisatie van de gegevens uit de inwonersenquête geven omdat de inwonersenquête maar één keer in de twee jaar wordt uitgevoerd.
We streven naar het (uiterlijk in 2030) behalen van de advieswaarden voor fijnstof van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Kanttekening daarbij is dat de eigen bijdrage van de stad Utrecht aan de fijn stof concentraties relatief beperkt is.
Analyse
De concentraties zijn in 2021 enigszins toegenomen vergeleken met het coronajaar 2020. Ten opzichte van de pre-corona tijd is nog steeds sprake van lagere concentraties. Naar verwachting zet de langjarige dalende trend zich voort in 2022. De berekeningsresultaten over 2022 komen aan het einde van het jaar 2023 beschikbaar.
Deze indicator voor de fijnere fractie van fijnstof (PM2,5) is opgesteld op basis van wettelijke verplichtingen. Daarmee sluit het opnemen van deze indicator aan bij de eerder opgenomen indicatoren voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10).
Analyse
Aan de wettelijke verplichting wordt ruimschoots gedaan. Op alle locaties is ook de gemeentelijke doelstelling - mede door neveneffecten van corona - in 2021 behaald.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze nieuwe indicator maakt relatieve verkeersemissies (= uitstoot) voor stikstofoxiden (NOx) inzichtelijk, waarbij de emissies voor het jaar 2015 op 100 zijn gesteld (index 2015=100).
Analyse
Zie E2.1.3
Stedelijke verkeersemissies (index emissie 2015=100) Direct uitgestoten NO2
Onbekend
Dalende trend
82,6
Dalende trend
Verwacht eind 2023
Dalende trend
Bron
Onbekend
Oorsprong
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de direct uitgestoten stikstofdioxide-verkeersemissies te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de fijnstof verkeersemissies (PM10) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de fijnstof verkeersemissies van de fijnere fractie van fijnstof (PM2,5) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Analyse
Deze indicator maakt het mogelijk de fijnstof verkeersemissies van de fijnere fractie van fijnstof (PM2,5) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Monitoringsrapportage Lucht 2019/NSL Monitoringstool
Toelichting
Deze indicator maakt het mogelijk de verkeersemissies van roet/EC (= elemental carbon) te vergelijken met die in vorige jaren (index 2015=100), onafhankelijk van de weersomstandigheden in het gepasseerde jaar.
Analyse
Zie E2.1.3
Totale milieuschaduwprijs per euro/m2 bruto- vloeroppervlak
Onbekend
0,58
€0,63/m²bvo.jr
0,56
Bron
Onbekend
Oorsprong
Actieplan Utrecht Circulair
Toelichting
Via de indicator Milieu Prestatie Gebouw (MPG) wordt de prijs van de milieuschade van het gebruik van grondstoffen en materialen bij het bouwen van nieuwe woningen in beeld gebracht.
Analyse
De indicator Milieu Prestatie Gebouwen (MPG, voor nieuwe woningen) komt in 2022 uit op €0,63/m²bvo.jr (Ten opzicht van 0,58 zoals voor dat jaar was opgenomen). Voor 2021 was die MPG-waarde 0,62. Nagenoeg gelijk gebleven, maar niet verder gedaald. Deels wordt deze stijging verklaard doordat er in 2022 een hoger aandeel appartementen werd vergund dan in 2021. Appartementengebouwen hebben doorgaans een iets ongunstiger MPG-score dan grondgebonden woningen. Daarnaast blijkt een lagere MPG-waarde moeilijker te halen bij een relatief traditionele bouwwijze. Om lagere MPG-waarden te krijgen (bijvoorbeeld onder de 0,5) zijn fundamenteel andere bouwmethoden nodig. Te denken valt onder andere aan biobased bouwen (o.a. houtbouw). Vanuit onze rol als gemeente hebben wij echter maar beperkt invloed op de MPG scores die behaald worden. Bij gronduitgifte wordt een goede MPG-score beloond met puntentoekenning in de tenders, maar ook dat is geen garantie op een lage MPG-waarde. MPG-waarde van 0,63 blijft nog steeds substantieel (ruim 20%) onder de wettelijke norm van 0,8.
Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48