Asbest, sloop en bouw(hinder)
- Gebouwen moeten voldoen aan de eisen voor brandveiligheid en constructieve veiligheid. Wij controleerden dat met de checklists van het Landelijk Toezichtprotocol.
- We handelden alle asbest-/sloopmeldingen af, waarbij we zoveel mogelijk letten op het voorkomen van hinder voor omwonenden. We werkten aan een goede overdracht van toezicht op bedrijfsmatige asbestsaneringen door de RUD; per januari 2023 gaat deze taak over van de gemeente naar de Omgevingsdienst.
- Bij de behandeling van vergunningaanvragen adviseerden wij over de energieprestatie van het gebouw. Vorig jaar maakten we de overstap van de berekeningsmethode EPC (EnergiePrestatieCoëfficiënt) naar BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw). In het toezicht vielen projecten die in 2022 startten grotendeels onder de oude norm, met een vergunning die al eerder is afgegeven. De inspecteurs toetsten of gebouwen voldeden aan die energieprestatienorm. Bij BENG bepaalt een onafhankelijke adviseur het uiteindelijke energielabel via een protocol. De gemeentelijke inspecteurs controleren of aan deze verplichting is voldaan.
- Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij waar mogelijk over de mogelijkheid tot circulair bouwen.
Milieu wet- en regelgeving
- We controleerden vooral bedrijven met grotere milieurisico’s en voerden thematische controles uit bij ondernemingen met gevaarlijke stoffen. In projectvorm controleerden we welke horecabedrijven moeten voldoen aan milieuregels. Dit project had een administratief karakter.
- De RUD Utrecht voerde de taken uit voor risicovollere bedrijven. Namens de gemeente voerde de RUD Utrecht ook het toezicht en handhaving uit op bodemsaneringen en andere bodemactiviteiten.
- We hebben bijna 385 overlastmeldingen actief behandeld en opgepakt.
- We zorgden er met deze werkzaamheden voor dat bedrijven met activiteiten die het milieu kunnen belasten zich aan wet- en regelgeving hielden en hinder voor de omgeving zoveel en zover mogelijk ingeperkt werd.
- Gemeentelijke toezichthouders voerden 238 energiecontroles uit bij bedrijven, waarvan een deel bij kantoren die per januari 2023 aan de Label C-verplichting moeten voldoen. Per december 2022 heeft 70% van de kantoorpanden met de Label C-plicht het juiste energielabel. Alle energiecontroles droegen bij aan energiebesparing door bedrijven en hielpen ondernemers om stappen te zetten richting de energietransitie. We gaven bijvoorbeeld adviezen over extra energiemaatregelen, die verder gaan dan de wet voorschrijft.
Kwaliteit bestaande gebouwen en terreinen
- We helpen VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) met het opstellen van meerjarenonderhoudsplannen. Daarbij stimuleren we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en voor veilige installaties (APK). In 2022 hebben we 70 VvE’s begeleid.
- We onderzochten alle binnengekomen bouwkundige meldingen en hielden op basis hiervan toezicht op het gebruik en op de veiligheid van gebouwen.
- Dit jaar hebben we in totaal 2.946 meldingen ontvangen.
- Balkons met stalen balkondragers kunnen verroesten, waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan. We hebben 4.683 balkons in beeld. In 2023 informeren we de eigenaren over de situatie van de balkons.
- Parkeergarages krijgen eens per zes jaar een controle, vooral omdat de openbaar toegankelijke garages intensief worden gebruikt. Alle 39 openbare parkeergarages in Utrecht controleren we zo met regelmaat. Wanneer er sprake is van gevaarzetting, dan worden er onder bestuursdwang herstelacties doorgevoerd.
- Naar aanleiding van de brand in de Grenfell Tower in Londen in 2017, is het gebouwenbestand van Utrecht onderzocht op brandgevaarlijke gevels. In 2022 zijn de laatste drie gebouwen gecontroleerd. Daarmee is dit project afgerond. In 2022 hebben we een calamiteitenoefening uitgevoerd in de Stadsbaantunnel. De oefening had betrekking op een doorsteek van de toerit naar de Stadsbaantunnel, parallel aan de A2. Het doel van de oefening is om de brandweer te laten inzien hoe zij in een noodsituatie het beste kunnen handelen.
Wonen, woningvoorraad en leefbaarheid
- Wij controleren overlastmeldingen en we handhaven bij illegale situaties, zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We behandelen alle meldingen en zoeken daarbij zoveel mogelijk aansluiting bij gebiedsgerichte projecten of hanteren een thematische aanpak.
- Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort. Een kerngroep van juristen, data-analisten en inspecteurs werkt voor de aanpak vastgoedmisbruik. We volgen notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. Daarnaast houden we actief toezicht en onderzoeken we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving en verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel, illegale hennepteelt en ondermijning.
- In 2022 heeft het college structureel financiële middelen beschikbaar gesteld om strijdig gebruik van woningen aanpakken. Hiervoor ontwikkelen we de komende jaren een uitvoeringsprogramma Beschermen bestaande woningvoorraad, waarbij we actief toezicht houden op woonruimte gebruik, zoals omzetten, splitsen, toeristische verhuur, opkopen van woningen en leegstand. Met het programma voeren we voor een deel de ambities en maatregelen voor het woonbeleid uit, zoals staat in de raadsbrief Planning uitvoering maatregelen wonen 2022 - 2024.
- Wij maken voor een aantal taken gebruik van data gedreven sturing (onder meer bij het opsporen van overtredingen). Hierdoor zijn wij eerder en vaker op plekken waar de regels overtreden worden. Zo kunnen we onze capaciteit effectief en doelgericht inzetten om overtredingen op te sporen en aan te pakken.
- Om studenten bewust te maken van hun huurrechten zijn we in 2022 een bewustwordingscampagne gestart. Het gaat om een gezamenlijke campagne met Vidius (belangenbehartiger van studenten in Utrecht) en met Huurteam Utrecht.
- Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
- We onderzochten samen met Werk en Inkomen en Burgerzaken meldingen van woonfraude. Voorbeeld hiervan is de LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit).
Gebiedsgerichte aanpak ASW, Kanaalstraat, Overvecht en Binnenstad
- Toezicht op gevelreclames in de binnenstad: Inspecteurs hebben een digitale inventarisatie gedaan van de aanwezige gevelreclames in de winkelstraten van de binnenstad. Bij nieuwe winkelpanden wordt actief gecontroleerd dat opgehangen reclame voldoet aan de richtlijnen. In 2023 starten we met de oude panden in gebied rondom het Domplein.
- Gevelreclame Amsterdamsestraatweg: De inzet is om gelijktijdig met de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg (ASW) de gevels te verbeteren en de wildgroei aan gevelreclames tegen te gaan. We hebben de voorraad bestaande en nieuwe gevelreclames ASW (circa 250) geïnventariseerd en daarbij gekeken welke veranderingen door ondernemers zijn aangebracht. In 2022 is alleen op nieuwe ondernemingen gehandhaafd, al zijn er nog geen dwangsommen opgelegd. Het komend jaar gaan we op dezelfde voet door.
- Leefklimaat Vasco da Gamalaan: Samen met eigenaren en belanghebbenden droegen we bij aan het verbeteren van het leefklimaat op de Vasco da Gamalaan. De VvE (Vereniging van Eigenaars) heeft onderzoek laten doen naar de mogelijkheden de flat te verduurzamen. Er zijn plannen om te verduurzamen. In 2023 gaan we hiermee verder.
- Gelet op de overlap in taken en gebied is de Aanpak Leefbaarheid Bedrijventerrein Nieuw Overvecht per 1 januari 2021 als deelproject onder het Bestuurlijk Utrechts Interventieteam (BUIT) gebracht.
In 2021 en 2022 zijn we overvallen door een nieuw fenomeen: de Flitsbezorgers. Met name in de coronaperiode is er veel van deze boodschappendienst gebruik gemaakt. Deze Flitsbezorgers, de bedrijven Flink, Getir en Gorilla's, hebben hun distributiecentra meestal gevestigd op locaties die eigenlijk voor de detailhandel bestemd zijn. Dit leidde tot veel (geluids)overlastklachten van buurtbewoners. VTH heeft een aanpak ontwikkeld hoe we met de zes locaties in Utrecht om moeten gaan. Bij twee locaties is strak op de handhaving ingezet met de conclusie dat deze op die locaties niet te legaliseren zijn. Twee locaties zijn tijdelijk en op de resterende twee loopt momenteel een vergunningstraject.