1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.3 Verbeteren van de verkeersveiligheid

Wat heeft dat gekost?

x € 1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2021

Realisatie 2021

Nominale
begroting 2022

Actuele
begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2023

Baten

04-1-3-1

Uitvoeren maatregel.verkeersveilige stad

180

143

1.247

393

868

475

0

Totaal Baten

180

143

1.247

393

868

475

0

Lasten

04-1-3-1

Uitvoeren maatregel.verkeersveilige stad

3.818

3.378

4.974

2.697

5.034

-2.337

2.529

Totaal Lasten

3.818

3.378

4.974

2.697

5.034

-2.337

2.529

Saldo baten en lasten

-3.638

-3.235

-3.727

-2.304

-4.165

-1.861

-2.529

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

115

485

485

0

537

Onttrekking reserves

2.237

1.984

2.191

1.138

1.138

0

365

Saldo na mutaties reserves

-1.401

-1.251

-1.651

-1.651

-3.513

-1.861

-2.701

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

Algemene toelichting
Het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) geeft inzicht in alle geprogrammeerde maatregelen en projecten uit de opgave Mobiliteit en het beschikbare budget tot en met 2040. Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers zijn een jaarsnede van deze meerjarige investeringsprojecten, die zijn gebaseerd op de actuele uitvoeringsplanning (het kasritme). In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2022 is terug te vinden in de bijlage Af te sluiten investeringen.

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad

De baten zijn hoger omdat een niet begrote subsidie is ontvangen voor het uitvoeren van maatregelen die bijdragen aan een verkeersveilige stad (zie lasten).

475

Totaal baten

475

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad

Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor een deel van de projecten waarvoor deze kosten zijn gemaakt is een vaste activa reserve ingesteld die voor dit deel kan vrijvallen (0,846 miljoen euro). Voor een deel (0,710 miljoen euro) betreft het echter projecten waarover wordt afgeschreven zonder Materiële Vaste Activa reserve. Het bedrag wordt verrekend met de reserve investeringen Bereikbaarheid, kosten schuiven naar voren en toekomstige kapitaallasten vervallen.

De lasten zijn hoger omdat de extra subsidie die is ontvangen voor het uitvoeren van maatregelen die bijdragen aan een verkeersveilige stad, ook is besteed.

Vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten waardoor er bijdragen zijn gedaan vanuit het actieplan verkeersveiligheid en de impuls straten 30km dan begroot.

-1.556

-475

-306

Totaal lasten

-2.337

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48