1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.3 Verbeteren van de verkeersveiligheid

P1.3.1 Uitvoeren van projecten en maatregelen die bijdragen aan een verkeersveilige stad

In 2022 hebben we projecten uitgevoerd om de wegen veiliger in te richten, zoals:

  • Bastionweg: Hier is de fiets- en voetgangersroute tussen Voordorp en Overvecht verkeersveiliger gemaakt. Als onderdeel van de regionale doorfietsroute Hilversum-Groenekan-Utrecht hebben we een fietsstraat gerealiseerd en de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 km/u.
  • Bottensteinweg/Pastoor Ohllaan: Hier hebben we onder andere drempels en zebrapaden aangelegd voor een veiligere schoolomgeving en meer snelheidsremming.
  • Orinocodreef: In 2022 is de Orinocodreef ingericht als fietsstraat met een maximale rijsnelheid van 30 km/u. We hebben meer drempels toegevoegd om de snelheid van het autoverkeer laag te houden. Ook hebben we de straat klimaatbestendig en groen ingericht.
  • Neckardreef: We hebben hier een plateau aangelegd ter hoogte van de Joannes XXIII-school om de snelheid van het verkeer te verlagen.
  • Jazzboulevard: We hebben hier drie drempelplateaus aangelegd om de autosnelheid te verminderen op deze 30 kilometer per uur-weg.
  • Nigerdreef: Op het fietspad parallel aan de Nigerdreef hebben we twee bromfietsdrempels aangelegd tegen het te hard rijdend snor- en bromfietsverkeer.
  • Elbedreef: Hier hebben we drempels aangelegd om met name het oversteken voor schoolgaande kinderen veiliger te maken.
  • Paranadreef: We hebben hier aanpassingen aangebracht aan de fietsoversteek om deze veiliger te maken.
  • Moldaudreef: Hier zijn we gestart met het uitvoeren van maatregelen om de kruispunten met de Neckardreef en Wolgadreef veiliger maken.

Daarnaast zijn we in 2022 gestart met de voorbereidingen voor het realiseren van maatregelen op onder andere:

  • Van Heuven Goedhartlaan: Hier gaan we drempels aanleggen als snelheid remmende maatregel.
  • Tramkruising Weg der Verenigde Naties/Overste den Oudenlaan: Deze kruising maken we overzichtelijker voor automobilisten.
  • Snelheid remmende maatregelen op Amsterdamsestraatweg Noord, Koeweitdreef, Zambesidreef/Nijldreef, Amerikalaan en Pascalplein.
  • Griftstraat: Hier gaan we diverse maatregelen realiseren om het 30 km/u-regime te versterken.
  • Kruising Sartreweg/Aartsbisschop Romerostraat: Hier willen we het overzicht voor overstekende fietsers verbeteren.
  • Niels Bohrweg: Hier willen we diverse maatregelen realiseren om de fietsveiligheid te verbeteren.

Naast bovenstaande nieuwe projecten is er verder gewerkt aan de uitwerking van de maatregelen op de Donaudreef en de kruising Carnegiedreef-Kasaidreef.

Ambitie 30 km/u
In het kader van de 30 km/u-ambitie voeren we ook projecten uit en dragen we bij aan projecten om 50 km/u-wegen te veranderen in 30 km/u-wegen zoals Amazonekwartier, Taagdreef en omgeving, Jutfaseweg (doorfietsroute naar IJsselstein), Bernadottelaan en Bastionweg (doorfietsroute naar Hilversum). Hieronder vallen ook projecten en acties uit de Prijsvraag 30 kilometer die in 2022 is uitgevoerd.

Schoolzones en schoolstraten

In 2022 hebben we voor drie scholen een schoolzone aangelegd en zijn we voor vier andere scholen gestart met de behandeling van aanvragen voor schoolzones. Voor een basisschool in Hoograven hebben we in 2022 een Schoolstraat gerealiseerd en voor drie basisscholen in Tuindorp hebben we afgesproken om ook een Schoolstraat te gaan realiseren begin 2023.

Educatie en communicatie

Ook voeren we projecten uit gericht op een veiliger gedrag in het verkeer. Voorbeelden daarvan zijn de educatie op scholen via Sport Utrecht, die onder meer ook het verkeersexamen op de Utrechtse basisscholen organiseert en de communicatie rondom landelijke projecten vanuit ons programma.

In de tweede helft van 2022 hebben we goede voorbeelden van projecten uitgelicht en het belang van 30 km/u laten zien op verschillende kanalen. Ook zijn diverse campagnes gehouden op het gebied van bewustwording van verkeersveilig gedrag:

  • We deelden fietsverlichting uit aan jongeren (16 t/m 24 jaar) die hun fiets in een gemeentelijke fietsenstalling zetten.
  • We sloten aan bij de fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’ van de provincie Utrecht.
  • We sloten aan bij de landelijke Bob-campagne.
  • We hebben een snelheidscampagne gehouden voor automobilisten en voor de scholen de jaarlijkse “de scholen zijn weer begonnen”-campagne.

Handhaving
De succesvolle proef met verkeershandhaving door gemeentelijke boa’s hebben we ook in 2022 kunnen voortzetten. De verlenging komt voort uit een positieve evaluatie eind 2021.

We werken samen met partijen als het OM en de politie aan verschillende maatregelen die de verkeersveiligheid en het gevoel van veiligheid bij inwoners moeten verbeteren. Ons doel is om zoveel mogelijk risico- en informatie-gestuurd te werken. De gebiedsgerichte integrale aanpak om het gevoel van verkeersveiligheid te verbeteren, vindt met name plaats op wijkniveau. In 2022 hebben we in het kader hiervan diverse handhavingsacties gehouden in verschillende wijken in de stad.

We werken tevens al een tijd samen met de politie aan de voorbereiding voor handhaving op een aantal 30 km/u-locaties. Het doel van deze acties is samen leren hoe we handhaving op deze plekken effectief kunnen inzetten. Een voorbeeld hiervan is een handhavingsactie die we in 2022 in de omgeving van de Marco Pololaan-Afrikalaan in de schoolzone hebben gehouden.

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48