1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.2 Het mobiliteits- en parkeergedrag dragen bij aan een aantrekkelijke stad

Wat heeft dat gekost?

x € 1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2021

Realisatie 2021

Nominale
begroting 2022

Actuele
begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2023

Baten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

340

1.211

442

1.369

1.409

41

1.386

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

43.484

44.017

50.775

50.930

51.972

1.043

59.498

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

1.471

616

489

859

1.778

919

699

Totaal Baten

45.295

45.844

51.705

53.158

55.160

2.002

61.583

Lasten

04-1-2-1

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren

8.591

9.673

8.171

9.886

10.394

-508

10.119

04-1-2-2

Uitvoeren maatregelen autoparkeren

19.348

18.673

19.515

21.938

21.198

740

21.778

04-1-2-3

Uitvoeren maatregelen mob.en verkeersman

4.353

3.153

3.710

6.418

4.939

1.479

3.857

Totaal Lasten

32.291

31.499

31.396

38.242

36.531

1.711

35.754

Saldo baten en lasten

13.004

14.345

20.310

14.915

18.629

3.714

25.830

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

0

0

0

0

0

0

120

Onttrekking reserves

4.113

2.372

3.034

5.050

2.265

-2.785

3.350

Saldo na mutaties reserves

17.116

16.717

23.344

19.965

20.894

929

29.060

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte

  • In 2022 is er meer gehandhaafd op gevaarlijk gestalde fietsen; het weer ophalen van de fiets door de eigenaar heeft geleid tot hogere baten. Daartegenover zijn de baten in de openbare stallingen lager uitgevallen.

41

Totaal

41

Uitvoeren maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad

  • De parkeerinkomsten uit straatparkeren zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt onder andere door uitbreiding van betaald parkeergebieden (0,150 miljoen euro), de optimalisatie van de handhaving en compensatie van nog niet opgeheven parkeerplaatsen (0,262 miljoen euro). Daarnaast zijn de inkomsten uit kortparkeren hoger, met name in de maanden november en december zien we een substantiële toename (0,742 miljoen euro).

1.154

  • Parkeergarage Croeselaan is eind 2019 tijdelijk gesloten geweest in verband met het defect raken van de brandschermen. Het schikkingsvoorstel heeft geleid tot een incidentele bate.

185

  • De parkeeropbrengsten uit garageparkeren blijven vooralsnog achter ten opzichte van de begroting. Met name in de P+R garages zien we minder zakelijk verkeer en bezoekers van evenementen. Nog onduidelijk is welk effect de nasleep van Corona heeft op de achterblijvende opbrengsten.

-296

Totaal

1.043

04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mobiliteit- en verkeersmanagement

  • In 2022 is er een bijdrage ontvangen vanuit de Provincie Utrecht (Goed op Weg) voor de Korte Termijn Aanpak 2022, die niet was begroot.
  • De werkzaamheden voor het project Slimme Kruisingen zijn vertraagd, hierdoor hebben we minder kosten in rekening gebracht bij de Provincie.
  • Een aantal projecten zijn succesvol afgerond, waaronder het project Schoolchance en Thermican. Er zijn minder kosten gerealiseerd waardoor ook een lagere subsidie/externe bijdrage is ontvangen.

1.473

-520

-34

Totaal

919

Totaal baten

2.002

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

Uitvoeren maatregelen fietsparkeren die bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte.

  • De hogere lasten wordt grotendeels veroorzaakt door de stationsstallingen Utrecht CS. De intensivering van het toezicht en schoonmaak als gevolg van overlast onder het Bollendak, doorgevoerde verbetermaatregelen (zoals extra verkeersmaatregelen) en kostenstijgingen hebben geleid tot hogere lasten.

-508

Totaal

-508

Uitvoeren maatregelen autoparkeren die bijdragen aan een aantrekkelijke en bereikbare stad.

  • De eigenaarslasten zijn in 2022 lager uitgevallen dan begroot en worden grotendeels veroorzaakt door vertraagde gereedmelding van het parkeervastgoed, waaronder parkeergarage Berlijnplein, en de vertraagde oplevering van het nieuwe parkeervergunningensysteem.

662

  • Door onder andere personele wisselingen en tekorten is de uitwerking van nieuw beleid en uitvoering van projecten niet of vertraagd uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een onderbesteding op zowel het personeels- als projectenbudget.

445

  • De onderhoudskosten van het parkeervastgoed zijn daarentegen hoger uitgevallen, in het bijzonder het onderhoud in de Grifthoekgarage en P+R Westraven.

-367

Totaal

740

04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mobiliteit- en verkeersmanagement

  • Slimme kruisingen: De technische uitwerking voor het project Slimme Kruisingen was complexer dan verwacht, waardoor het project vertraging heeft opgelopen.
  • Korte Termijn Aanpak 2e tranche bijdrage 2022: de werkzaamheden voor korte termijn aanpak 2e tranche zijn conform planning uitgevoerd, de financiële afwikkeling vindt in 2023 plaats.
  • Door gebrek aan capaciteit zijn de lasten voor VRI-aanpassingen en Dynamisch Verkeersmanagement lager dan begroot. De werkzaamheden lopen door naar 2023.
  • In 2022 zijn de voorbereidingen voor Deelmobiliteit Hubs en DIT4tram gestart, deze werkzaamheden lopen door naar 2023.
  • DVM Utrecht Zuidwest: door de krapte op de arbeidsmarkt is er pas in vierde kwartaal een projectleider geworven, hierdoor zijn de voorbereidende werkzaamheden later gestart dan gepland.
  • Schoolchance en Thermican zijn in 2022 succesvol afgerond, de kosten zijn lager uitgevallen dan begroot.
  • Overige mutaties

520

423

237

148

93

34

24

Totaal

1.479

Totaal lasten

1.711

Mutatie reserves

Reserve Meerjaren Investeringen Bereikbaarheid
De begrote onttrekking in de reserve heeft door een onvoorziene bijdrage en vertraging in de uitvoering geleidt tot een positief resultaat, waardoor een onttrekking uit de reserve niet van toepassing is. Deze was begroot op 1,724 miljoen euro.

Parkeerreserves
Door het positieve parkeerresultaat heeft de begrote onttrekking aan de parkeerreserve niet plaatsgevonden. Daarnaast is de onttrekking aan de vaste activa reserve auto- en fietsparkeren voor de dekking van de kapitaallasten lager door onder andere de vertraagde gereedmeldingen.

Corona
De coronamaatregelen hadden gevolgen op de baten van dit programma.

x € 1.000

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

Straatparkeren
Garageparkeren

0.63
2.2

500
  878

Totaal                                           1.378

Toelichting
De coronamaatregelen hebben geleid tot een inkomstenderving van totaal 1,378 miljoen euro bij het autoparkeren. Bij de tweede bestuursrapportage zijn de niet gerealiseerde parkeerbaten incidenteel in de parkeerbegroting verwerkt.

Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Verbonden Partijen

Bijdrage: 0,191 miljoen euro.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48