Mobiliteitsmanagement
Vanuit het regionale samenwerkingsverband Goedopweg realiseren wij met partners diverse acties gericht op het verleiden van mensen om op een andere wijze, op een ander tijdstip, met een ander vervoersmiddel of door niet te reizen.
Dit pakket van maatregelen zijn onderdeel van de Korte Termijn Aanpak 2019-2024 van Rijk en Regio. In 2022 realiseerden we verschillende acties vanuit een aantal aanpakken:
- Met grote werkgevers en onderwijsinstellingen maken we op vrijwillige basis afspraken over thuiswerken, duurzaam reizen en hybride onderwijs. We analyseren mobiliteitsgedrag en geven via Goedopweg adviezen met handelingsperspectief. In 2021-2022 vond extra inzet plaats door met werkgevers in de werkgebieden USP/Rijnsweerd, Stationsgebied en Lage Weide/De Wetering-Haarrijn afspraken te maken hoe we het hoge aandeel thuiswerken, leren op afstand en spreiden van mobiliteit en tijd en ruimte veroorzaakt door Corona voor de toekomst kunnen vasthouden. Daarnaast is er in het gebied USP met de kennisinstellingen en bedrijven een pledge getekend om de samenwerking te bekrachtigen.
- Via GoedopWeg zoeken we naar mogelijkheden om ook het MKB actief anders te laten reizen. Dit hebben we gedaan door MKB-bedrijven die zich bij Goedopweg hebben gemeld te adviseren over hun mobiliteitsgedrag en we zijn met MKB-bedrijven binnen de gebiedsaanpak hierover in gesprek.
- Voor reizigers die < 15km bij hun werk wonen en andere doelgroepen aan de Westelijke Stadsboulevard is een mobiliteitsmanagementaanpak gestart met onder andere toevoegen deelmobiliteit en een probeertegoed voor deelmobiliteit in samenwerking met Goedopweg.
- Ook in 2022 boden we fietsactiviteiten op scholen aan. De wijkenaanpak richt zich op aanbod of activiteiten die bijdragen aan ‘mobiliteit voor iedereen’. Het is gericht op het stimuleren van (veilig) fietsen en lopen in de wijk voor doelgroepen als U-pashouders, statushouders en andere inwoners van Utrecht voor wie fietsen (nog) niet of minder vanzelfsprekend is. We gaan in 2023 door met het aanbieden van fietslessen in wijken.
- Fietshub Overvecht is, samen met het verzorgen van fietslessen, een mooi voorbeeld van bestrijding van vervoersarmoede. In 2022 zijn inmiddels rond de 1000 fietsdeals uitgegeven.
Verkeersmanagement
Met behulp van verkeerslichten, detectie, bewegwijzering en reisinformatie, sturen (en regelen) we al het verkeer in onze stad. Dat doen we op basis van het geactualiseerde Mobiliteitsbeleid 2040, waarin we keuzes maken bij het sturen en prioriteren van het verkeer in de stad. Zo geven we op plekken waar we kunnen sturen zoveel mogelijk prioriteit aan voet, fiets en OV. In verschillende projecten passen we dynamisch verkeersmanagement (DVM) toe, waarmee we extra mogelijkheden krijgen om het verkeer te regelen en te sturen. In 2022 zijn we gestart met verschillende monitoringstools voor verkeersmanagement, waarmee we beter inzicht krijgen in het sturen en regelen van het verkeer. In 2023 moeten die tools klaar zijn zodat we nog sneller kunnen bijsturen indien gewenst.
Alle activiteiten voor verkeersmanagement voeren we binnen de stad uit, maar veel verkeer stopt niet bij onze gemeentegrenzen en daarom werken we ook in regioverband nauw samen. Rijkswegen, provinciale en stedelijke wegen vereisen een netwerkgerichte sturing, zoals we dat tot en met 2022 in Regionale Samenwerking Verkeersmanagement hebben geregeld. Afgelopen jaar hebben we een nieuw regionaal programma opgesteld voor regionale samenwerking op het gebied van verkeersmanagement.
In 2022 hebben we de volgende resultaten behaald:
- In 2022 hebben we samen met de leveranciers hard gewerkt aan de ombouw van de eerste 39 (van de in totaal 220) VRI's naar iVRI's (intelligente verkeersregelinstallatie). Er zijn flinke stappen gezet, maar door nieuwe technische uitdagingen en langere levertijden vanuit de leveranciers, is het nog niet gelukt om dit af te ronden. In 2023 maken we een keuze hoe we verder omgaan met de ontwikkeling en implementatie van de iVRI's.
- We zijn verschillende pilots aan het voorbereiden waarmee we op basis van slimme detectie met sensoren meer prioriteit kunnen geven aan de doorstroming van fietsers. De realisatie vindt plaats in 2023.
- De voetgangersbewegwijzering in de binnenstad en het stationsgebied is in 2022 helemaal vernieuwd.
- De autobewegwijzering is voor 80% vernieuwd en/of aangepast in Utrecht en ronden we in 2023 helemaal af.
- We hebben de planvorming voor een update aan de fietsbewegwijzering afgerond. We kunnen de uitvoering pas starten als we hiervoor financiële middelen hebben georganiseerd.
- Er is een nieuw regionaal samenwerkingsprogramma voor verkeersmanagement 2023-2027 ontwikkeld. Voor 2023 zijn er middelen beschikbaar, voor de jaren 2024-2027 nog niet.
- De realisatie van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) op de Westelijke Stadsboulevard is gestart. Daarnaast zijn we in 2022 verdergegaan met de voorbereiding van 3 andere DVM-projecten (Lombokplein, Socrateslaan en Zuidwest).
Smart Mobility
Binnen het thema Smart Mobility werken we gericht aan het aanjagen en implementeren van innovaties die na onderzoek en eventueel een praktijktest in de stad kunnen worden opgeschaald en zo bijdragen aan het (versneld) realiseren van de ambities uit het mobiliteitsplan 2040 en de Ruimtelijke Strategie Utrecht. Met de inzet van Smart Mobility werken we aan het versnellen van de transities van passieve naar actieve mobiliteit; van bezit naar gebruik van mobiliteit en van statisch naar dynamisch ruimtegebruik. Vanuit de Smart Mobility agenda hebben we het concept van de deelmobiliteitshubs ontwikkeld dat we nu verder implementeren en opschalen in de stad (zie Deelmobiliteit). Ook hebben we twee pilots uitgevoerd, gericht op het reduceren van ervaren fietsdrukte (Biltstraat en Croeselaan). Daarnaast hebben we een proef uitgevoerd met reserveerbare plaatsen voor het laden en lossen in de Twijnstraat, een zogenaamde smartzone.
Deelmobiliteit (en MaaS)
Vanwege de vele voordelen (gezondheid, duurzaamheid, ruimte-efficiëntie) is de ambitie van het college dat Utrechters deelmobiliteit vanzelfsprekender vinden dan de eigen auto. Deze stevige ambitie willen we in 2030 verwezenlijken. Dit vraagt om een schaalsprong, zowel het gebruik en het aanbod van deelmobiliteit moeten een flinke boost krijgen en een volwaardig onderdeel worden van het Utrechtse mobiliteitssysteem. Zowel in aantal voertuigen als in de kwaliteit van het aanbod (diversere proposities vanuit de markt, toegankelijker via MaaS, etc.).
Om deze schaalsprong te realiseren, hebben we een samenhangend pakket van acties opgesteld in het plan van aanpak deelmobiliteit. In het plan is er ook aandacht voor inclusieve deelmobiliteit en het verbeteren van de organisatie van deelmobiliteit in de gebiedsontwikkelingen. Het plan is op 26 september 2022 naar de Raad verstuurd.
In 2022 hebben we gewerkt aan deze schaalsprong en de volgende resultaten behaald:
- We hebben een nieuw samenwerkingsmodel deelauto vastgesteld, inclusief convenant met aanbieders. Hiermee ontstaat er ruimte voor nieuwe aanbieders en stellen we aanvullende eisen aan de aanbieders, bijvoorbeeld rondom Zero Emissie en datadelen.
- We hebben twee uniforme deelmobiliteitshubs (buurt- en wijkhubs) bij station Vaartsche Rijn en bij het Krachtstation in Kanaleneiland opgeleverd.
- Het gebruik van het aantal deelauto's is uitgebreid van ca. 550 naar ca. 750.
- Het gebruik van het aantal deelbakfietsen is uitgebreid van ca. 100 naar ca. 140. We onderzoeken hoe we de vloot verder kunnen uitbreiden in 2023.
- Er is een uitbreiding gerealiseerd van het aantal e-bikes van 500 naar 800 (op weg naar 1.000 in Q1 2023).
- Een experiment met deelbromfietsen, dat inmiddels is gestopt vanwege de geringe ritlengte van de deelbromfiets t.o.v. van de deel e-bike. We zijn wel aan het onderzoeken of we de deelbromfiets in regionaal verband kunnen laten aanbieden.
- Gunning Europees samenwerkingsproject (Intereg 2023-2026) “Inclusieve Deelmobiliteit & Gebiedsontwikkeling”.
- Gunning cofinanciering vanuit Ministerie van IenW (50%) voor de realisatie van deelmobiliteitshubs (buurt- en wijkhubs) in 2023 via programma Veilig, Slim en Duurzaam en bekrachtigd op het BO MIRT. Hiermee kunnen we ca. 10 deelmobiliteitshubs in 2023 realiseren.
- Een forse groei van het aantal waardevolle gebruikers (van 400 naar 2.300) van het laatste jaar van de MaaS-pilot in Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern. In Q1 van 2023 evalueren we de pilot en zullen we de Raad daarna informeren over de vervolgstappen.
- Uitvoeren van publiekscampagne Blij dat ik Deel (en jij ook), inclusief probeertegoed.