Wat heeft dat gekost?
x € 1.000 | |||||||||
Omschrijving | Actuele | Realisatie 2021 | Nominale | Actuele | Realisatie 2022 | Verschil | Actuele begroting 2023 | ||
Baten | |||||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 4.005 | 3.756 | 5.446 | 3.273 | 1.890 | -1.383 | 1.891 | |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 4.315 | 1.091 | 5.126 | 3.102 | 1.247 | -1.855 | 2.258 | |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 156 | 211 | 0 | 70 | 58 | -12 | 0 | |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 1.772 | 1.032 | 321 | 759 | 844 | 85 | 302 | |
Totaal Baten | 10.248 | 6.090 | 10.893 | 7.204 | 4.038 | -3.166 | 4.451 | ||
Lasten | |||||||||
04-1-1-1 | Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger | 7.714 | 6.634 | 16.947 | 7.596 | 5.897 | 1.698 | 19.127 | |
04-1-1-2 | Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer | 14.309 | 8.682 | 17.952 | 13.240 | 10.700 | 2.540 | 12.257 | |
04-1-1-3 | Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer | 1.445 | 977 | 1.474 | 438 | 2.731 | -2.293 | 3.234 | |
04-1-1-4 | Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | 4.905 | 3.445 | 1.619 | 2.429 | 2.353 | 76 | 2.731 | |
04-1-1-5 | Uitvoeren maatregelen goederenvervoer | 232 | 122 | 109 | 211 | 209 | 3 | 350 | |
Totaal Lasten | 28.603 | 19.862 | 38.101 | 23.915 | 21.890 | 2.025 | 37.698 | ||
Saldo baten en lasten | -18.355 | -13.772 | -27.208 | -16.711 | -17.851 | -1.140 | -33.248 | ||
Mutaties reserves | |||||||||
Toevoeging reserves | 22.099 | 22.099 | 15.131 | 20.176 | 20.176 | 0 | 18.932 | ||
Onttrekking reserves | 10.641 | 8.700 | 16.386 | 10.310 | 7.979 | -2.330 | 17.704 | ||
Saldo na mutaties reserves | -29.813 | -27.171 | -25.953 | -26.577 | -30.047 | -3.471 | -34.476 |
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
| Afwijking wordt toegelicht | ||
---|---|---|---|
Afwijking hoeft niet te worden toegelicht |
Algemene toelichting
Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers 2022 zijn voor een groot deel een jaarsnede van de meerjarige investeringsprojecten. De begroting sluit aan op de uitvoeringsplanning 2022 (het kasritme) die gebaseerd is op Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) 2022. In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2022 is terug te vinden in de bijlage Af te sluiten investeringen.
x € 1.000 | |
Toelichting | Bedrag |
Baten | |
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | |
Voor de projecten doorfietsroute naar Woerden, Bereikbaar station Vaartsche Rijn via Ooster- en Westerkade, fietsparkeren bij bushaltes en de onderdoorgang Locomotiefstraat zijn minder kosten gemaakt waardoor er minder subsidie is ontvangen (zie toelichting lasten). Er is een niet begrote subsidie ontvangen voor de projecten fietsparkeren station Zuilen en Vleuten, het project de Gageldijk en de fietsroute naar Lunetten en Veenendaal. | -1.489 106 |
Totaal | - 1.383 |
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer | -1.855 |
Totaal | -1.855 |
04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand autoverkeer | |
De baten zijn lager dan begroot doordat voor het project gemeentelijk inzet Ring een lager voorschot is ontvangen van Rijkswaterstaat. | -12 |
Totaal | -12 |
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | |
De inkomsten uit de laadinfraconcessie zijn hoger uitgevallen en er zijn extra bijdragen ontvangen voor het onderzoek snelladen vanuit de samenwerking Nationale Aanpak Laadinfra (NAL). | 168 |
Vanuit de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord zijn er minder walstroompunten gerealiseerd waardoor de baten ook lager zijn. | -83 |
Totaal | 85 |
Totaal baten | -3.166 |
x € 1.000 | |
Toelichting | Bedrag |
Lasten | |
04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger | |
De lasten zijn lager dan begroot omdat het project Jutfaseweg activeringswaardige uitgaven heeft. De kosten zijn hierdoor niet meer zichtbaar in de exploitatie maar komen op de balans bij het onderhanden werken. Vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten. Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor deze uitgaven is een vaste activa reserve ingesteld die voor hetzelfde bedrag vrijvalt. Hogere lasten voor de projecten fietsparkeren station Zuilen en Vleuten en het project de Gagelijk waarvoor een provinciale subsidie is ontvangen (zie toelichting baten). Bij de jaarafsluiting wordt het project ondertunneling Locomotiefstraat afgesloten met een positief resultaat van 2,355 miljoen euro. Van dit bedrag is 0,98 miljoen euro het gemeentelijke resultaat. Het restant van 1,375 miljoen euro betreft provinciale subsidie. Meer informatie over af te sluiten project is terug te vinden in de paragraaf "af te sluiten investeringen". | 169 625 -1.416 -35 2.355 |
Totaal | 1.698 |
04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor deze uitgaven is een vaste activa reserve ingesteld die voor hetzelfde bedrag vrijvalt. De uitvoering van de projecten OV infra-maatregelen en HOV baan Europalaan Zuid zijn door capaciteitsproblemen en prioritering doorgeschoven naar 2023. De lasten zijn lager bij het project OV-doorstroming, doordat er alleen onderzoek is gedaan. De uitvoering schuift door naar volgend jaar. Lagere afschrijvingskosten dan begroot omdat de versnelde afschrijving van de Nelson Mandelabrug ten laste van de provinciale subsidie gaat. Budget voor wettelijke en reguliere taken: lagere lasten door krapte in de arbeidsmarkt (onder andere bij de wijkverkeerskundigen). Ook het budget voor aanpassingen in de wijk is daardoor niet volledig besteed. Daarnaast zijn er lagere licentiekosten en is de evaluatie van het Taxibeleid en bijbehorende proeven nog een jaar uitgesteld. Als gevolg van corona voorgaande jaren waren nog onvoldoende data beschikbaar. Lagere lasten voor coronamaatregelen in de openbare ruimte doordat er geen lockdown meer is geweest. | -752 569 1.314 561 667 181 |
Totaal | 2.540 |
04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand autoverkeer | |
Vertragingen en versnellingen in de uitvoer van projecten. Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor een deel van de projecten waarvoor deze kosten zijn gemaakt is een vaste activa reserve ingesteld die voor dit deel kan vrijvallen (0,502 miljoen euro). Voor het grootste deel (1,754 miljoen euro) betreft het echter projecten waarover wordt afgeschreven zonder Materiële Vaste Activa reserve. Het bedrag wordt verrekend met de reserve investeringen Bereikbaarheid, kosten schuiven naar voren en toekomstige kapitaallasten vervallen. | -37 -2.256 |
Totaal | -2.293 |
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit | |
Lager lasten in het kader van de SPecifieke UitKering Schone Lucht Akkoord, zie toelichting baten. | 83 |
Overig | -7 |
Totaal | 76 |
04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen goederenvervoer Overig. | 3 |
3 | |
Totaal lasten | 2.025 |
Mutaties reserves
De onttrekkingen uit de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve zijn 4,024 miljoen euro lager dan begroot, waardoor er per saldo een nadelig resultaat van 3,506 miljoen euro zichtbaar blijft.
Zie hierboven de toelichting voor de verklaring van de per saldo lagere lasten en de per saldo lagere onttrekking aan de reserve bereikbaarheid. Belangrijkste verklaring is lagere lasten door resultaat op afgesloten projecten. Daar tegenover staan hogere lasten door de technische correctie van geactiveerde kosten die deels worden verrekend met de materiële vaste activa reserve die voor deze investeringen is gevormd.
Corona
x € 1.000 | |||||
Onderwerp | Iv3 | Meer | Niet gerealiseerde | ||
Lasten | Baten | Lasten | baten | ||
120 |
Voor coronamaatregelen in de openbare ruimte is 0,120 miljoen euro besteed. Er resteert van het incidentele budget 0,180 miljoen euro.
Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.
Verbonden Partijen
Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen