1. Utrecht is een aantrekkelijke en bereikbare stad die duurzaam, leefbaar en gezond is

1.1 Het aandeel van de meest duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoermiddelen laten toenemen

Wat heeft dat gekost?

x € 1.000

Omschrijving

Actuele
begroting
2021

Realisatie 2021

Nominale
begroting 2022

Actuele
begroting 2022

Realisatie 2022

Verschil
actueel/
realisatie

Actuele begroting 2023

Baten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

4.005

3.756

5.446

3.273

1.890

-1.383

1.891

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

4.315

1.091

5.126

3.102

1.247

-1.855

2.258

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

156

211

0

70

58

-12

0

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

1.772

1.032

321

759

844

85

302

Totaal Baten

10.248

6.090

10.893

7.204

4.038

-3.166

4.451

Lasten

04-1-1-1

Uitvoer. maatregelen fiets en voetganger

7.714

6.634

16.947

7.596

5.897

1.698

19.127

04-1-1-2

Uitvoer. maatreg. gebruik Openb.vervoer

14.309

8.682

17.952

13.240

10.700

2.540

12.257

04-1-1-3

Uitvoer. maatreg. doorgaande autoverkeer

1.445

977

1.474

438

2.731

-2.293

3.234

04-1-1-4

Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

4.905

3.445

1.619

2.429

2.353

76

2.731

04-1-1-5

Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

232

122

109

211

209

3

350

Totaal Lasten

28.603

19.862

38.101

23.915

21.890

2.025

37.698

Saldo baten en lasten

-18.355

-13.772

-27.208

-16.711

-17.851

-1.140

-33.248

Mutaties reserves

Toevoeging reserves

22.099

22.099

15.131

20.176

20.176

0

18.932

Onttrekking reserves

10.641

8.700

16.386

10.310

7.979

-2.330

17.704

Saldo na mutaties reserves

-29.813

-27.171

-25.953

-26.577

-30.047

-3.471

-34.476

Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.

 

Afwijking wordt toegelicht

Afwijking hoeft niet te worden toegelicht

Algemene toelichting
Bovenstaande begrotings- en realisatiecijfers 2022 zijn voor een groot deel een jaarsnede van de meerjarige investeringsprojecten. De begroting sluit aan op de uitvoeringsplanning 2022 (het kasritme) die gebaseerd is op Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) 2022. In de jaarlijkse verantwoording rapporteren we over de afwijkingen van de begrote planning van de projecten in het huidige jaar. De voor- en nadelen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de reserve Bereikbaarheid.
De afwijkingen ten opzichte van de begrote planning kunnen ontstaan door vertraging of versnelling van projecten (kasritme). Dit leidt tot een verschuiving van de lasten en baten naar de toekomstige jaren. Daarnaast kunnen projecten die in enig jaar worden afgesloten leiden tot voor- of nadelen. Deze voor- en nadelen worden betrokken bij de herprogrammering van het MPB in het volgende jaar. Meer informatie over af te sluiten projecten in 2022 is terug te vinden in de bijlage Af te sluiten investeringen.

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Baten

04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger

Voor de projecten doorfietsroute naar Woerden, Bereikbaar station Vaartsche Rijn via Ooster- en Westerkade, fietsparkeren bij bushaltes en de onderdoorgang Locomotiefstraat zijn minder kosten gemaakt waardoor er minder subsidie is ontvangen (zie toelichting lasten).

Er is een niet begrote subsidie ontvangen voor de projecten fietsparkeren station Zuilen en Vleuten, het project de Gageldijk en de fietsroute naar Lunetten en Veenendaal.

-1.489

106

Totaal

- 1.383

04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer
Voor de projecten OV infra maatregelen, HOV baan Europalaan Zuid en OV doorstroming zijn minder kosten gemaakt waardoor er minder subsidie is ontvangen (zie toelichting lasten).

-1.855

Totaal

-1.855

04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand autoverkeer

De baten zijn lager dan begroot doordat voor het project gemeentelijk inzet Ring een lager voorschot is ontvangen van Rijkswaterstaat.

-12

Totaal

-12

04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

De inkomsten uit de laadinfraconcessie zijn hoger uitgevallen en er zijn extra bijdragen ontvangen voor het onderzoek snelladen vanuit de samenwerking Nationale Aanpak Laadinfra (NAL).

168

Vanuit de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord zijn er minder walstroompunten gerealiseerd waardoor de baten ook lager zijn.

-83

Totaal

85

Totaal baten

-3.166

x € 1.000

Toelichting

Bedrag

Lasten

04-1-1-1 Uitvoeren maatregelen fiets en voetganger

De lasten zijn lager dan begroot omdat het project Jutfaseweg activeringswaardige uitgaven heeft. De kosten zijn hierdoor niet meer zichtbaar in de exploitatie maar komen op de balans bij het onderhanden werken.

Vertragingen en versnellingen in de uitvoering van projecten.

Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor deze uitgaven is een vaste activa reserve ingesteld die voor hetzelfde bedrag vrijvalt.

Hogere lasten voor de projecten fietsparkeren station Zuilen en Vleuten en het project de Gagelijk waarvoor een provinciale subsidie is ontvangen (zie toelichting baten).

Bij de jaarafsluiting wordt het project ondertunneling Locomotiefstraat afgesloten met een positief resultaat van 2,355 miljoen euro. Van dit bedrag is 0,98 miljoen euro het gemeentelijke resultaat. Het restant van 1,375 miljoen euro betreft provinciale subsidie.

Meer informatie over af te sluiten project is terug te vinden in de paragraaf "af te sluiten investeringen".

169

625

-1.416

-35

2.355

Totaal

1.698

04-1-1-2 Uitvoeren maatregelen gebruik openbaar vervoer

Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor deze uitgaven is een vaste activa reserve ingesteld die voor hetzelfde bedrag vrijvalt.

De uitvoering van de projecten OV infra-maatregelen en HOV baan Europalaan Zuid zijn door capaciteitsproblemen en prioritering doorgeschoven naar 2023.

De lasten zijn lager bij het project OV-doorstroming, doordat er alleen onderzoek is gedaan. De uitvoering schuift door naar volgend jaar.

Lagere afschrijvingskosten dan begroot omdat de versnelde afschrijving van de Nelson Mandelabrug ten laste van de provinciale subsidie gaat.

Budget voor wettelijke en reguliere taken: lagere lasten door krapte in de arbeidsmarkt (onder andere bij de wijkverkeerskundigen). Ook het budget voor aanpassingen in de wijk is daardoor niet volledig besteed. Daarnaast zijn er lagere licentiekosten en is de evaluatie van het Taxibeleid en bijbehorende proeven nog een jaar uitgesteld. Als gevolg van corona voorgaande jaren waren nog onvoldoende data beschikbaar.

Lagere lasten voor coronamaatregelen in de openbare ruimte doordat er geen lockdown meer is geweest.

-752

569

1.314

561

667

181

Totaal

2.540

04-1-1-3 Uitvoeren maatregelen doorgaand autoverkeer

Vertragingen en versnellingen in de uitvoer van projecten.

Technische correctie van in het verleden geactiveerde lasten, die nu alsnog in de exploitatie vallen. Voor een deel van de projecten waarvoor deze kosten zijn gemaakt is een vaste activa reserve ingesteld die voor dit deel kan vrijvallen (0,502 miljoen euro). Voor het grootste deel (1,754 miljoen euro) betreft het echter projecten waarover wordt afgeschreven zonder Materiële Vaste Activa reserve. Het bedrag wordt verrekend met de reserve investeringen Bereikbaarheid, kosten schuiven naar voren en toekomstige kapitaallasten vervallen.

-37

-2.256

Totaal

-2.293

04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen luchtkwaliteit

Lager lasten in het kader van de SPecifieke UitKering Schone Lucht Akkoord, zie toelichting baten.

83

Overig

-7

Totaal

76

04-1-1-4 Uitvoeren maatregelen goederenvervoer

Overig.

                         3

3

Totaal lasten

2.025

Mutaties reserves
De onttrekkingen uit de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve zijn 4,024 miljoen euro lager dan begroot, waardoor er per saldo een nadelig resultaat van 3,506 miljoen euro zichtbaar blijft.
Zie hierboven de toelichting voor de verklaring van de per saldo lagere lasten en de per saldo lagere onttrekking aan de reserve bereikbaarheid. Belangrijkste verklaring is lagere lasten door resultaat op afgesloten projecten. Daar tegenover staan hogere lasten door de technische correctie van geactiveerde kosten die deels worden verrekend met de materiële vaste activa reserve die voor deze investeringen is gevormd.

Corona
 

x € 1.000

Onderwerp

Iv3
taakveld

Meer

Niet gerealiseerde

Lasten

Baten

Lasten

baten

120

Voor coronamaatregelen in de openbare ruimte is 0,120 miljoen euro besteed. Er resteert van het incidentele budget 0,180 miljoen euro.

Oekraïne
De Oekraïnemaatregelen hadden geen gevolgen voor de kosten van dit programma.

Verbonden Partijen

Deze subdoelstelling heeft geen verbonden partijen

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48