We werkten aan alternatieve verbindingen om het centrum heen (ringstructuur) om de binnenstadsas te ontlasten:
- Het functioneel ontwerp voor de U Ned No-Regretmaatregel Fietsroute Om de Noord, vanaf de Amsterdamsestraatweg door het Griftpark naar Utrecht-oost.
- De variantenstudie voor de U Ned No-Regretmaatregel Fietsroute Om de Zuid, onder andere parallel aan de Waterlinieweg.
- De herinrichting van het noordelijke deel van de Catharijnesingel, die eind 2022 bijna gereed was.
- Het voorlopig ontwerp voor de Maliebaan, dat we dit jaar afronden.
- IPVE/FO voor de herinrichting Weerdsingel Oostzijde, die we dit jaar vaststellen.
Wij werkten het afgelopen jaar aan de uitwerking van onder andere de volgende projecten voor een fijnmaziger fietsnetwerk:
- Het ontwerp van de alternatieve fietsverbinding door Rijnsweerd naar het USP die we in 2023 gaan uitvoeren.
- De brug over de Leidsche Rijn bij Den Hommel, inclusief aansluitende route langs de Johan Wagenaerkade.
- Het haalbaarheidsonderzoek naar de Demkabrug (Dom tot Damroute), dat we in Q2 2023 afronden. Tegelijkertijd starten we een dergelijk onderzoek naar de verbinding t.h.v. de Nicolaas Beetsstraat.
- Voor de fietstunnel Boorstraat (Dom tot Damroute) studeerden we op de best haalbare variant. Deze studie ronden we in 2023 af, waarna de planuitwerking start.
- Nieuwe inrichting van de Koningsweg, in Q1 2023 stellen we het startdocument vast.
- Archimedeslaan-Offerhausweg, waarvan we de uitvoering mogelijk al in de loop van 2023 starten.
- Fietsstraat Gageldijk, startdocument in Q1 2023 vast te stellen.
- De herinrichting van de Westerkade is in 2022 grotendeels afgerond.
- De voorbereidingen voor de herinrichting van de Oosterkade zijn getroffen, zodat de uitvoering begin 2023 kan plaatsvinden.
- We hebben onderzoek gedaan naar de verkeerssituatie voor de Zuidpoort. De nieuwe situatie is uitgewerkt, waardoor we dit najaar kunnen starten met de ontwerpfase voor het Ledig Erf, Vondellaan en omgeving.
- We zijn gestart met de planvorming voor de realisatie van de Mytylbrug als nieuwe verbinding over de Kromme Rijn. We streven ernaar om het IPVE/FO in het voorjaar van 2023 aan te bieden ter vaststelling.
Op regionaal niveau werkten we samen met de provincie Utrecht aan diverse doorfietsroutes die Utrecht verbindt met omliggende gemeenten. We hebben gewerkt aan de volgende doorfietsroutes:
- De doorfietsroute Utrecht - Amersfoort via Alexander Numankade, Jan van Galenstraat en Kardinaal de Jongweg waarvan we het IPVE/FO in 2023 vaststellen.
- De herinrichting van de Jutfaseweg als onderdeel van het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein, waarvan we verwachten dat de uitvoering in 2023 start.
- Voor de knip in de Catharijnesingel stelden we in 2022 een startdocument op.
- Uitvoeringswerkzaamheden van de doorfietsroute Utrecht – Woerden zijn inmiddels afgerond.
- Uitvoeringswerkzaamheden voor doorfietsroute USP – Veenendaal dat we vóór de zomer van 2023 gaan uitvoeren.
- We zijn gestart met de pilot met speedpedelecs op het fietspad om het fietsgebruik op de lange afstand te stimuleren. Dit zijn onder andere de projecten: Lage Weide-Houten, Utrecht-Hilversum, Van Dom tot Dam.
Voor de voetganger continueerden we de inzet op het creëren van meer ruimte bij herinrichtingsprojecten en inbreidingslocaties, zoals bij de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg en het Ledig Erf. Hiermee stimuleren we bewoners vaker te gaan lopen. We werken aan een aanpak voor de voetganger waarin we het voetgangersnetwerk, ontwerp- en inrichtingseisen voor het voetgangersnetwerk op stedelijk en wijkniveau in kaart brengen.
Ten opzichte van de beoogde planning en begroting wijken we af op de volgende projecten:
- Het tempo van de herinrichting van de route langs de Vecht tussen de Rode Brug en de David van Mollembrug is vertraagd. Het herstel van de kademuren vergt meer tijd.
- Voor de herinrichting van Weerdsingel Oostzijde is een verdiepingsslag met omwonenden noodzakelijk.
- De alternatieve fietsverbinding door Rijnsweerd naar het USP: Door overschrijding van het budget heeft de voorbereiding en integrale afweging langer geduurd. In 2023 wordt de verbinding alsnog gerealiseerd.
Corona
De coronamaatregelen hadden geen verstrekkende gevolgen voor de uitvoering van dit programma.