1. Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad

1.1 Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad

P1.1.1 Vergroten van toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid op het gebied van bouw en energietransitie, gezondheid, onderwijs en ICT en digitale vaardigheden

Via de in 2022 geïntensiveerde marktgroepenaanpak en de omscholingsregeling hielpen we inwoners een overstap te maken naar beroepen in groeisectoren, zoals de gezondheidszorg, onderwijs, ICT en bouw-, techniek- en energiesector. Juist in deze sectoren is de krapte op de arbeidsmarkt momenteel nijpender dan ooit. En goed geschoolde arbeidskrachten in deze sectoren zijn hard nodig om de ambities van de nieuwe coalitie rond wonen, kansengelijkheid en verduurzaming te behalen.

Vanuit de aanpak Ondernemer Centraal helpen we ondernemers met knelpunten en/of schulden. Via de gelanceerde energiecompensatieregeling voor ondernemers hielpen we ondernemers met een tegemoetkoming voor de sterk gestegen energieprijzen.

Via de dit jaar uitgebouwde Utrecht Talent Alliantie werkten we met regiopartners aan het opleiden van voldoende personeel voor deze sectoren. In 2022 startte in dit verband onder meer het werkgeverscollectief Zorgversterkers, dat maatwerk biedt als werknemers willen instromen. 

We hebben meer regionale partners aangesloten bij het International Welcome Centre Utrecht en daarmee dienstverlening voor kennis- en arbeidsmigranten versterkt. Het aantal bezoekers van dit loket blijft groeien.

Om onze doelen te bereiken, zijn we genoodzaakt externe (Rijks- en Europees) middelen aan te trekken. Hierom hebben we met regiopartners succesvol gewerkt aan verschillende proposities. Om de lobby- en netwerkkracht hieromheen te versterken, benutten we hiervoor de Economic Board Utrecht, met kopstukken uit het regionale bedrijfsleven.

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

P1.1.2 Voldoende ruimte om te werken en verblijven in een aantrekkelijke stad

Om de beoogde ontwikkelingen zoals aangegeven in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 mogelijk te maken, hebben we geïnvesteerd in verbetering en verdichting van bedrijventerreinen, winkelcentra en kantoorlocaties. We hebben ingezet op circulaire economie, door bedrijven met circulaire ambities te begeleiden en versnellingskansen te onderzoeken.

De vraag naar ruimte op Utrechtse werklocaties was in 2022 groot. Utrecht City in Business (GU) heeft – voor zover er passende ruimte kon worden gevonden, ondersteuning verleend bij de vestiging, verplaatsing en uitbreiding van bedrijven. De focus van UCiB is primair gericht op aantrekken en behouden van kerndoelgroepen, zoals gezondheid, duurzaamheid, techniek en ICT.

We continueerden onze samenwerking met de Ontwikkelmaatschappij Utrecht (OMU) om zo de komende jaren onze werklocaties te verbeteren en in te spelen op de benodigde verdichting van werklocaties. Via het Ondernemersfonds Utrecht stimuleerden we de samenwerking tussen ondernemers in de stad voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

We faciliteerden winkeliers bij het verhuizen naar toekomstbestendige winkelgebieden, via de subsidieregeling Vitale Winkelgebieden. Via de regeling Morgen Mooier Maken maakten we nieuwe functies in leegstaande panden in de binnenstad mogelijk. We stelden een kader vast voor flitsbezorgers en evalueerden de tijdens corona verruimde terrasregels. Via Utrecht City in Business werkten we aan verdichting van bedrijventerreinen, door bedrijven met huisvestingsvragen gericht te faciliteren.  

Verder werkten we aan een sterk investeringsklimaat, waarin bedrijven gestimuleerd worden bij te dragen aan een gezondere wereld. Dit deden we onder andere via onze samenwerking met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht Region. Dit jaar startten in dit kader ook nieuwe financieringsregelingen voor veelbelovende start- en scale ups. Ook versterkten we onze internationale positionering op het terrein van gezondheid en duurzaamheid, via de dit jaar hernieuwd opgestarte Economic Board Utrecht.

Met partners in stad en regio werkten we in 2022 aan een duurzaam herstel van het toeristische bezoek aan onze stad. Hierbij is prioriteit gegeven - o.a. via het Utrecht Convention Bureau - aan het herstel van het zakelijk toerisme, wat door corona vrijwel geheel was weggevallen. De activiteiten van Utrecht Marketing hebben zich - naast grote events als de Vuelta en Utrecht900 - gericht op specifieke doelgroepen die passen bij Utrecht, bijvoorbeeld Duitse bezoekers die geïnteresseerd zijn in fietstochten in de regio. Per 1 juli voerden we de meldplicht voor particuliere vakantieverhuur in, waardoor nu meer zicht is op toeristische verhuur van woningen.

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48