1. Openbare ruimte is veilig en functioneel

1.1 De openbare ruimte is heel, veilig en functioneel

P1.1.1 Achterstallig onderhoud wegwerken en voorkomen

We werkten aan onze ambitie: gezond stedelijk leven voor iedereen. Dat leidde tot concrete resultaten. Het programma voor (groot) onderhoud en vervanging in de openbare ruimte hebben we grotendeels gerealiseerd. De uitvoering van projecten werd belemmerd door langere voorbereidingstijd, beperkte (markt)capaciteit en problemen bij de levering van materialen. Door onderhoud uit te voeren op plaatsen waar dit het meest noodzakelijk was, werkten we zo’n 7,3 miljoen euro weg van de vastgestelde 50 miljoen euro aan achterstallig onderhoud. Hierdoor bedraagt het resterend achterstallig onderhoud 35,7 miljoen euro.

 Groen

  • Om onze bomen zo lang mogelijk voor de stad te behouden hebben we (nog) meer ingezet op levensduur verlengende maatregelen, zoals groeiplaatsverbetering.
  • We hebben ongeveer 5.000 essen gemonitord op Essentak-sterfte. Daaruit blijkt dat nog steeds ongeveer 80% in meer of mindere mate is aangetast. Ongeveer 120 essen moeten worden gekapt en vervangen. Ondanks dat we essen moeten kappen, konden we ook essen behouden met snoeien.
  • We hebben extra ingezet op het verwijderen van boomstronken. We hebben ongeveer 1.100 boomstronken verwijderd. Hierdoor is de achterstand die was ontstaan ingelopen. Op de plekken waar we boomstronken verwijderden, kunnen we herplanten.
  • Voor de bestrijding van de eikenprocessierups hebben we de preventieve bestrijding met nematoden (aaltjes) verminderd. In plaats daarvan hebben we meer ingezet op het aantrekken van natuurlijke vijanden en versterking van de biodiversiteit. Er was minder overlast dan in voorgaande jaren.

Civiele constructies

  • We hebben groot onderhoud uitgevoerd bij onder andere de Spinozabrug, de Noorderbrug, de Van Asch van Wijckbrug, de Utrechtsewegbrug en het Soestweteringsviaduct. 
  • Een aantal kademuren zijn vervangen, onder andere bij de Minstroom. Bij de herinrichting van het Zocherpark is de kademuur tussen de Zilverstraat en de Bartholomeusbrug vervangen. Het vervangen van de kademuur tussen de Rode Brug en de David van Mollumbrug is uitgesteld omdat er wordt onderzocht of dit mogelijk integraal met het project ‘Doorfietsroute Vechtroute’ kan worden opgepakt.  
  • Het monumentale hekwerk rond de Antoniushof is gerestaureerd.  
  • In het Julianapark zijn de vijvers gebaggerd en we zijn gestart met het herstellen van de rotspartij in de dierweide.
  • We hebben veiligheidsadviezen voor de Stadsbaantunnel doorgevoerd ter verbetering van de verkeersveiligheid op de kruising Stadsbaantunnel-Laurierweg.

Wervengebied

  • We hebben walmuren op de Oudegracht hersteld (rak 2 oost en rak 4 west zuid). De voorbereiding voor rak 3 oost (Oudegracht) is afgerond en de uitvoering is gestart. Ook de voorbereiding voor het herstel van walmuren op de Oudegracht (rak 6 west en rak 12 oost) en voor kluismuren en -kelders op de Kromme Nieuwegracht (rakken 22 en 24) zijn gestart.
  • We hebben voor het herstel van kelders onder de Choorstraat overleg met de eigenaren gehad. Daarnaast hebben we de subsidieregeling voor een financiële bijdrage aan onderhoud en herstel van kelders vastgesteld.
  • De handhaving om te zwaar verkeer te weren is geïntensiveerd. De wervenmeester is in januari 2022 gestart.
  • In het kader van Regeling Risicovolle Projecten hebben wij u met de Voortgangsrapportage wervengebied maart-augustus 2022 geïnformeerd over de voortgang.

Wegen

  • In alle wijken liepen we achterstallig onderhoud in voor asfalt en bestrating, zoals bij de Asch van Wijckbrug, Berezinadreef, Bastionweg, Spinozaweg, Catharijnesingel, Mereveldseweg en de Ringkade. Daarbij verbeterden we ook de groeiomstandigheden van bomen.
  • We hebben op verschillende locaties het wegdek vernieuwd en waar mogelijk gecombineerd met herinrichtings- en rioolvervangingsprojecten, zoals bij project het Nijevelt en Attleeplantsoen.
  • We hebben groot onderhoud uitgevoerd aan onder andere de Burgemeester Middelweerdbaan en in het buitengebied. Vanwege bereikbaarheidsproblemen en technische belemmeringen is het groot onderhoud bij het Eykmanplein en Reyerscop uitgesteld.
  • Bij het onderhoud gaven we fiets- en voetpaden prioriteit.
  • We hebben ervaring opgedaan met het toepassen van cementloos beton in fietspaden. De CO2- uitstoot is hierbij veel lager.

Openbare verlichting

  • We hebben 11.058 armaturen met conventionele verlichting versneld vervangen door led-verlichting, waarmee we op schema liggen om in een periode van vijf jaar de stad volledig te voorzien van led-verlichting. Waar mogelijk hergebruikten we de bestaande armatuur. 
  • Een deel van de verouderde en milieuonvriendelijke bekabeling is vervangen door toekomstbestendige bekabeling.

Verkeersregelinstallaties (VRI’s)

  • We hebben 10 verouderde VRI’s vervangen, waarbij we zijn overgaan op energiezuinige led-verlichting. Ook hebben we negen VRI's intelligenter en toekomstbestendiger gemaakt. 
  • Twee VRI’s hebben we aangesloten op glasvezel. Hierdoor kunnen we meer gegevens over het verkeer verzamelen, zoals het aantal fietsers, voetgangers en auto’s. Daarmee kunnen we de doorstroming van het verkeer beter regelen. 
  • Waar mogelijk zijn VRI's in overleg met de buurt uitgezet of zelfs verwijderd, zoals op het kruispunt Atoomweg en de Ridderlaan. Dit verbetert de verkeersdoorstroming en er hoeven minder VRI's beheerd te worden.

Ondergrond (de infrastructuur)

  • De invoering van de Verordening ondergrond: kabels en leidingen en boomwortels gemeente Utrecht en Nadere regel, heeft een positief effect gehad op de kwaliteit van de openbare ruimte na afronding van werkzaamheden. Zo worden de bomen beter beschermd. Ook zorgt het voor een betere (juridische) positie ten opzichte van netbeheerders met betere sturing op voorbereiding en uitvoering en voldoende capaciteit voor regie en toezicht.
  • We hebben de plantoetsing, de regie, het toezicht en de samenwerking met nutsbedrijven verbeterd. 
  • We sloten een samenwerkingsovereenkomst met Open Dutch Fiber om de aanleg van glasvezel in Utrecht te versnellen en aansluiting van buitengebieden te stimuleren. Na De Meern en Noordoost is men begonnen met de aanleg van glasvezel in Oog in Al, Kanaleneiland en Rivierenwijk.   

Spelen

  • We hebben 234 speelobjecten vervangen of toegevoegd. Bij de herinrichtingsplannen zijn de omwonenden actief betrokken.
  • Alle speelplekken zijn in het afgelopen jaar 4 keer geïnspecteerd en waar nodig zijn direct reparaties of onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
  • We hebben meegewerkt aan verschillende initiatievenfondsaanvragen om speelplekken aan te passen naar de wensen van bewoners.

Begraafplaatsen

  • Een vrijliggend gedeelte van algemene begraafplaats Tolsteeg is aangewezen voor een particuliere Islamitische begraafplaats. Er is hiertegen administratief beroep ingediend bij de provincie Utrecht die in 2022 nog niet is behandeld. We overlegden met VUMO (Verenigde Utrechtse Moslims) en omwonenden over de inrichting en randvoorwaarden.

Corona
De coronamaatregelen hadden geen gevolgen voor de uitvoering van dit programma.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48