Bijlagen

Voortgang uitvoering raadsbesluiten

Nr

Tekst

Planning/Stand van zaken

1

Ondersteuning op maat

Doe een poging om meer te reflecteren op de mate waarin doelen zijn gerealiseerd.
Probeer daarbij de hoeveelheid tekst over activiteiten en operationele werkzaamheden te verminderen en breng de informatie op het juiste aggregatieniveau voor de raad.

In deze jaarstukken staat, onder effectdoelstellingen en stelselindicatoren, in hoeverre de doelen zijn gerealiseerd. Ook zijn de teksten over activiteiten en operationele werkzaamheden zo kort mogelijk gehouden en is informatie op het aggregatieniveau voor de raad gebracht.

2

Ondersteuning op Maat

Zorg dat in de jaarstukken ten minste wordt teruggekomen op die zaken die in de begroting zijn toegezegd.

In deze jaarstukken wordt systematisch teruggekomen op de zaken die zijn toegezegd in de begroting.

3

Ondersteuning op Maat

Geef voor ieder van de effectdoelen aan de hand van de stelselindicatoren (bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit) zoveel mogelijk grafisch aan over hoeveel hulp het gaat en wat ontwikkelingen zijn ten opzichte van de vorige periode.

In Ondersteuning op Maat staan grafieken met het bereik in de afgelopen jaren en grafieken met beschikbaarheid en kwaliteit in 2022 voor zover deze gegevens beschikbaar zijn.

4

Ondersteuning op Maat

Breng in beeld wat de structurele effecten van corona kunnen zijn op het programma Maatschappelijke ondersteuning (WMO) en andere programma’s en deze via de reguliere P&C- en beleidscyclus aan de raad voor te leggen.

De ontwikkelingen in het sociaal domein worden ingegeven door meerdere lokale en landelijke factoren, zoals de groei van de stad, de vergrijzing, de toegang tot Wet langdurige zorg, de ontwikkelingen in de medische zorg, landelijke akkoorden én de nasleep van corona.
In de reguliere P&C-cyclus, aangevuld met een interactieve sessie met de raad, geven wij duiding aan de ontwikkelingen en de mogelijke oorzaken daarvan, waaronder de effecten van corona. Daarbij opgemerkt dat er niet altijd een directe relatie tussen de ontwikkelingen en één oorzaak is te geven. We streven ernaar om dat wel zo veel mogelijk te doen.

5

Ondersteuning op Maat

Voorzie de raad van meer specificatie van de besteding van grote kostenposten (bijvoorbeeld beschermd wonen) bijvoorbeeld door de relatie met de taakvelden inzichtelijk te maken.

Een nadere specificatie van de grote kostenposten is beschikbaar in de digitale versie van de programmabegroting, via een doorklikmogelijkheid. Daar hebben wij in de toelichting op de verschillende begrotingsposten een nadere specificatie gegeven. Bij de kostenpost beschermd wonen is er geen exacte nadere specificatie te geven van de kosten per zorgvorm. Door de taakgerichte bekostiging en de leidende principes (ruimte voor professional, doen wat nodig is en administratieve eenvoud) wordt dit in kostenzin niet apart bijgehouden. We krijgen inzicht in de besteding van de middelen middels de stelselindicatoren, zo volgen wij het bereik, (welke ontwikkeling zien wij in aantallen cliënten in de verschillende vormen beschermd wonen, beschermd verblijf en beschermd thuis) en de ontwikkeling in de wachttijden. Dit geeft een beter inzicht dan koppeling via taakvelden en is gerealiseerd in programma Ondersteuning op Maat.

6

Ondersteuning op Maat

Informeer de gemeenteraad tussentijds door verschuivingen tussen onderdelen binnen het programma (aanscherping budgetrecht raad).

Naast de reguliere P&C-cyclus, wordt de raad bij grote beleidsinhoudelijke wijzigingen, en daarbij mogelijk tussentijdse verschuivingen binnen de programma’s, schriftelijk geïnformeerd. Dat blijven we doen.

7

Ondersteuning op Maat

Maak de sturing van het contractmanagement naar aanbieder inzichtelijk (vastgelegde en niet vastgelegde onderdelen) en waar de raad ruimte tot sturen heeft.

Het sluiten van contracten gaat via inkoop of subsidietenders, en wordt vaak voorafgegaan door een inkoopstrategie of een nota van uitgangspunten. Hiermee worden de kaders door uw raad vastgesteld. Naar aanleiding van een motie is door KPMG een verkenning aanbesteden in het sociaal domein uitgevoerd.

1

Onderwijshuisvesting

De jaarrekening is op het punt van de (financiële) verantwoording over de onderwijshuisvesting en de in
dat kader uitgevoerde projecten summier. In de jaarstukken wordt inhoudelijk en financieel
verantwoording afgelegd over (uitvoering van) de projecten van het MPOHV. Geef duidelijk(er) aan in
hoeverre de (vertraging van) lopende projecten van invloed zijn op de actuele behoefte aan
onderwijshuisvesting. Geef daarbij duidelijk (bijvoorbeeld door middel van een overzichtelijk kaartje
met stoplichten) aan of gestelde doelen voor voldoende beschikbaarheid en spreiding van scholen
bereikt worden en tegemoet komen aan de actuele groei van het aantal leerlingen.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

2

Onderwijshuisvesting

Geconstateerd is dat de inhoudelijke samenhang tussen het overkoepelende investeringsprogramma
zoals uitgewerkt in het MPOHV en de besluitvormings- en verantwoordingsmomenten in de P&C
producten ontbreek doordat documenten niet goed op elkaar aansluiten. Borg dat deze inhoudelijke
samenhang verbetert door de verbinding tussen MPOHV en P&C producten duidelijker te maken.

We willen aan de Raad de verbeteringen in samenhang van de verschillende documenten onderwijshuisvesting en de  P&C- cyclus laten zien in de voortgansrapportage onderwijshuisvesting 2023. Deze rapportage wordt in het 4e kwartaal 2023 gedeeld met de Raad.

3

Onderwijshuisvesting

De formulering dat “een aantal projecten” in 2019 te maken heeft gehad met vertraging in de start of
de voortgang van projecten dekt –zo blijkt uit het onderzoek- niet de lading, aangezien deze vertraging
op driekwart van de 65 projecten in uitvoering van toepassing blijkt te zijn. Het verdient aanbeveling
dit duidelijker te benoemen in de jaarstukken.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

4

Onderwijshuisvesting

Vanaf 2021 zullen (conform onderwijsboom) nieuwe doelstellingen rondom (o.a.) het
programmaonderdeel Onderwijshuisvesting vastgesteld worden en hierbij ook de bestaande set aan
indicatoren worden herzien. Het verdient aanbeveling de huidige prestatie-indicatoren die niet zijn
ingevuld ten behoeve van de raad wel in te vullen zolang nieuwe prestatie- indicatoren nog niet
beschikbaar zijn.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

5

Onderwijshuisvesting

De raad heeft belang bij duidelijke indicatoren die hen in staat stelt om goed te kunnen sturen op de geleverde
prestaties. Het verdient aanbeveling dat het college de raad betrekt bij het meedenken over de nieuw op te
stellen effect- en prestatie-indicatoren op het gebied van OHV. Dit bevordert het toekomstig gebruik van deze
indicatoren.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

6

Onderwijshuisvesting

Voorzie de raad tijdig van een betere inschatting van zaken met betrekking tot significante afwijkingen
ten opzichte van de begroting, zowel wanneer deze positief als negatief zijn.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

7

Onderwijshuisvesting

Een goede samenwerking met scholen en schoolbesturen is van essentieel belang voor het kunnen
realiseren van de onderwijshuisvestingsdoelen. Er kan meer expliciet worden aangegeven op welke
wijze deze samenwerking thans functioneert en door genomen maatregelen wordt verbeterd. Overweeg
hiervoor een of meerdere prestatie-indicatoren op te stellen.

Metingen niet specifiek uitgevoerd. Wel zijn de processen zoals het automatiseren, Onderwijsloket met gezamenlijke database en de wijkgerichte aanpak in het voortgezet onderwijs structureel ingeregeld. Daarnaast vindt twee keer per jaar met het schoolbestuur overleg plaats over beleidsontwikkeling. In mei 2023 gebeurt dit in aanwezigheid van de wethouder onderwijs. Schoolbesturen geven hier over positieve signalen af.
Voor het einde van het jaar gaan we een kwalitatieve meting opstellen.

8

Onderwijshuisvesting

De investeringsstaat Onderwijshuisvesting (geheime bijlage) is erg gedetailleerd, ingewikkeld (voor
raadslid) en moeilijk te relateren aan de staat van baten en lasten in de jaarstukken. Maak deze staat
beter inzichtelijk voor de raad, bijvoorbeeld door (grote) afwijkingen eruit te lichten en nader toe te
lichten.

In de investeringsstaten en bij de voortgangsrapportages wordt een uniek nummer gebruikt die gekoppeld is aan de financiële administratie

9

Onderwijshuisvesting

Het advies is om het college van burgemeester en wethouders te vragen in het eerstvolgende P&Cdocument,
bijvoorbeeld de begroting 2021, aan te geven wat de achterliggende redenen zijn dat de
gemeente Utrecht behoorlijk hogere uitgaven heeft voor huisvesting onderwijs ten opzichte van de
100.000+ gemeenten.

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

10

Onderwijshuisvesting

Borg dat de nog niet (geheel) opgevolgde aanbevelingen uit eerdere raadstoetsen alsnog
geïmplementeerd worden (zie bijlage 1 voor een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot
alle eerder gedane aanbevelingen)

Is afgerond bij jaarrekening 2021.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48