Nr | Tekst | Planning/Stand van zaken | |
---|---|---|---|
1 | Ondersteuning op maat | Doe een poging om meer te reflecteren op de mate waarin doelen zijn gerealiseerd. | In deze jaarstukken staat, onder effectdoelstellingen en stelselindicatoren, in hoeverre de doelen zijn gerealiseerd. Ook zijn de teksten over activiteiten en operationele werkzaamheden zo kort mogelijk gehouden en is informatie op het aggregatieniveau voor de raad gebracht. |
2 | Ondersteuning op Maat | Zorg dat in de jaarstukken ten minste wordt teruggekomen op die zaken die in de begroting zijn toegezegd. | In deze jaarstukken wordt systematisch teruggekomen op de zaken die zijn toegezegd in de begroting. |
3 | Ondersteuning op Maat | Geef voor ieder van de effectdoelen aan de hand van de stelselindicatoren (bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit) zoveel mogelijk grafisch aan over hoeveel hulp het gaat en wat ontwikkelingen zijn ten opzichte van de vorige periode. | In Ondersteuning op Maat staan grafieken met het bereik in de afgelopen jaren en grafieken met beschikbaarheid en kwaliteit in 2022 voor zover deze gegevens beschikbaar zijn. |
4 | Ondersteuning op Maat | Breng in beeld wat de structurele effecten van corona kunnen zijn op het programma Maatschappelijke ondersteuning (WMO) en andere programma’s en deze via de reguliere P&C- en beleidscyclus aan de raad voor te leggen. | De ontwikkelingen in het sociaal domein worden ingegeven door meerdere lokale en landelijke factoren, zoals de groei van de stad, de vergrijzing, de toegang tot Wet langdurige zorg, de ontwikkelingen in de medische zorg, landelijke akkoorden én de nasleep van corona. |
5 | Ondersteuning op Maat | Voorzie de raad van meer specificatie van de besteding van grote kostenposten (bijvoorbeeld beschermd wonen) bijvoorbeeld door de relatie met de taakvelden inzichtelijk te maken. | Een nadere specificatie van de grote kostenposten is beschikbaar in de digitale versie van de programmabegroting, via een doorklikmogelijkheid. Daar hebben wij in de toelichting op de verschillende begrotingsposten een nadere specificatie gegeven. Bij de kostenpost beschermd wonen is er geen exacte nadere specificatie te geven van de kosten per zorgvorm. Door de taakgerichte bekostiging en de leidende principes (ruimte voor professional, doen wat nodig is en administratieve eenvoud) wordt dit in kostenzin niet apart bijgehouden. We krijgen inzicht in de besteding van de middelen middels de stelselindicatoren, zo volgen wij het bereik, (welke ontwikkeling zien wij in aantallen cliënten in de verschillende vormen beschermd wonen, beschermd verblijf en beschermd thuis) en de ontwikkeling in de wachttijden. Dit geeft een beter inzicht dan koppeling via taakvelden en is gerealiseerd in programma Ondersteuning op Maat. |
6 | Ondersteuning op Maat | Informeer de gemeenteraad tussentijds door verschuivingen tussen onderdelen binnen het programma (aanscherping budgetrecht raad). | Naast de reguliere P&C-cyclus, wordt de raad bij grote beleidsinhoudelijke wijzigingen, en daarbij mogelijk tussentijdse verschuivingen binnen de programma’s, schriftelijk geïnformeerd. Dat blijven we doen. |
7 | Ondersteuning op Maat | Maak de sturing van het contractmanagement naar aanbieder inzichtelijk (vastgelegde en niet vastgelegde onderdelen) en waar de raad ruimte tot sturen heeft. | Het sluiten van contracten gaat via inkoop of subsidietenders, en wordt vaak voorafgegaan door een inkoopstrategie of een nota van uitgangspunten. Hiermee worden de kaders door uw raad vastgesteld. Naar aanleiding van een motie is door KPMG een verkenning aanbesteden in het sociaal domein uitgevoerd. |
1 | Onderwijshuisvesting | De jaarrekening is op het punt van de (financiële) verantwoording over de onderwijshuisvesting en de in | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
2 | Onderwijshuisvesting | Geconstateerd is dat de inhoudelijke samenhang tussen het overkoepelende investeringsprogramma | We willen aan de Raad de verbeteringen in samenhang van de verschillende documenten onderwijshuisvesting en de P&C- cyclus laten zien in de voortgansrapportage onderwijshuisvesting 2023. Deze rapportage wordt in het 4e kwartaal 2023 gedeeld met de Raad. |
3 | Onderwijshuisvesting | De formulering dat “een aantal projecten” in 2019 te maken heeft gehad met vertraging in de start of | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
4 | Onderwijshuisvesting | Vanaf 2021 zullen (conform onderwijsboom) nieuwe doelstellingen rondom (o.a.) het | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
5 | Onderwijshuisvesting | De raad heeft belang bij duidelijke indicatoren die hen in staat stelt om goed te kunnen sturen op de geleverde | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
6 | Onderwijshuisvesting | Voorzie de raad tijdig van een betere inschatting van zaken met betrekking tot significante afwijkingen | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
7 | Onderwijshuisvesting | Een goede samenwerking met scholen en schoolbesturen is van essentieel belang voor het kunnen | Metingen niet specifiek uitgevoerd. Wel zijn de processen zoals het automatiseren, Onderwijsloket met gezamenlijke database en de wijkgerichte aanpak in het voortgezet onderwijs structureel ingeregeld. Daarnaast vindt twee keer per jaar met het schoolbestuur overleg plaats over beleidsontwikkeling. In mei 2023 gebeurt dit in aanwezigheid van de wethouder onderwijs. Schoolbesturen geven hier over positieve signalen af. |
8 | Onderwijshuisvesting | De investeringsstaat Onderwijshuisvesting (geheime bijlage) is erg gedetailleerd, ingewikkeld (voor | In de investeringsstaten en bij de voortgangsrapportages wordt een uniek nummer gebruikt die gekoppeld is aan de financiële administratie |
9 | Onderwijshuisvesting | Het advies is om het college van burgemeester en wethouders te vragen in het eerstvolgende P&Cdocument, | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |
10 | Onderwijshuisvesting | Borg dat de nog niet (geheel) opgevolgde aanbevelingen uit eerdere raadstoetsen alsnog | Is afgerond bij jaarrekening 2021. |