In het schema hierna zijn de kosten en opbrengsten weergegeven. Ook is de kostendekkendheid weergegeven. Voor de toepassing van artikel 229 Gemeentewet is alleen de kostendekkendheid op begrotingsbasis van belang.
Kostendekkendheid
x € 1.000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bereikbaarheid
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beheer openbare ruimte
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Openbare orde en veiligheid
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wonen en monumenten
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal legesverordening 8.922 10.649 84 8.702 11.522 76 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wonen en monumenten
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beheer openbare ruimte
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal 27.028 30.767 88 26.895 31.030 87 |
Leges Bewoners en bestuur
Publiekszaken kent relatief veel dienstverlening waarvan het in rekening te brengen tarief aan een wettelijk maximum is gebonden, zoals de paspoorten en de rijbewijzen. Publiekszaken werkt hard aan het aanbieden van de dienstverlening tegen lagere kosten. Veel producten vereisen echter een minimaal aantal handelingen die bovendien worden voorgeschreven door wet- en regelgeving. Dat beperkt de mogelijkheid om op korte termijn grote kostenreducties te bewerkstelligen.
Leges Huwelijk en partnerschap
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 713 | 667 | ||
Overhead | 147 | 150 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 860 | 817 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 547 | 620 | ||
Kostendekkendheid | 64% | 76% |
Toelichting
Er is het afgelopen jaar een toename geweest in het aantal aanvragen voor huwelijken en partnerschappen (vanwege het afschaffen van de coronamaatregelen), hierdoor zijn hogere baten dan begroot. Aan de kostenkant hebben we minder uitgaven gehad, omdat we dit jaar geen inkopen hebben hoeven te doen voor o.a. trouwboekjes en andere materiële zaken, aangezien we nog konden putten uit de (door corona) opgebouwde fysieke voorraad. Hierdoor stijgt de kostendekkendheid.
Leges Uittreksels / afschriften
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 544 | 611 | ||
Overhead | 94 | 110 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 638 | 721 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 658 | 720 | ||
Kostendekkendheid | 103% | 100% |
Toelichting
We hebben verschillende tarieven voor deze dienstverlening. Een deel van deze tarieven kunnen we zelf vaststellen (uittreksel BRP) en sommige worden door het Rijk voorgeschreven (Verklaring Omtrent het Gedrag). De leges zijn opgebouwd uit de kosten die de gemeente moet maken voor deze dienstverlening. Uitgangspunt is dat de totale kosten worden gedekt uit de totale legesopbrengsten.
Leges Reisdocumenten
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 2.251 | 2.476 | ||
Overhead | 245 | 245 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 2.496 | 2.721 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 2.466 | 2.644 | ||
Kostendekkendheid | 99% | 97% |
Toelichting
Utrecht hanteert voor de reisdocumenten de maximaal toegestane tarieven.
Er is het afgelopen jaar een enorme toename geweest in het aantal aanvragen reisdocumenten vanwege het afschaffen van de coronamaatregelen. Bij de tweede bestuursrapportage hebben we de baten en de lasten reeds gecorrigeerd. Desondanks zien we lichte toename ten opzichte van de actuele begroting. Omdat de kosten (o.a. de personele inzet) iets meer dan evenredig meestijgen in relatie tot de baten, daalt de kostendekkendheid licht.
Leges Rijbewijzen
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 1.009 | 994 | ||
Overhead | 164 | 144 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 1.173 | 1.138 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 1.123 | 1.058 | ||
Kostendekkendheid | 96% | 93% |
Toelichting
Voor deze tarieven geldt een door het Rijk vastgesteld maximumtarief.
We zien iets lagere aantallen rijbewijzen dan begroot, mede door de mogelijkheid van digitale aanvragen (DAR) rechtstreeks bij het RDW. Naast een lagere omzet hebben we ook lagere lasten. Deze lastenafname loopt niet helemaal evenredig mee met de batenafname, omdat voor het afhalen van je rijbewijs de gemeente nog wel een bijdrage van het Rijk krijgt, die niet gelijk is aan de verlaagde baten. Dit zorgt voor een iets lagere kostendekkendheid dan begroot.
Leges Bereikbaarheid
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 447 | 496 | ||
Overhead | 109 | 123 | ||
BTW | 47 | 54 | ||
Totale lasten | 603 | 673 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 189 | 190 | ||
Kostendekkendheid | 31,2% | 28,3% |
Toelichting
Het betreft de leges voor gehandicaptenparkeerkaarten, taxivergunningen en ontheffingen milieuzone.
Leges Beheer openbare ruimte
Leges vergunningen openbare ruimte
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | |
---|---|---|---|
Kosten taakveld | 1.309 | 1.317 | |
Overhead | 483 | 444 | |
BTW | 34 | 28 | |
Totale lasten | 1.826 | 1.789 | |
Totale baten | 1.824 | 1.703 | |
Kostendekkendheid | 99,9 % | 95,2 % |
Toelichting
Het gaat hier om vergunningen voor onder meer het leggen van kabels en leidingen, aanleg riolering, standplaatsen, verkeersontheffingen en inname openbare grond. Voor deze producten is de totale kostendekkendheid jaarlijks circa 100%. Afhankelijk van het aantal vergunningaanvragen fluctueert de kostendekkendheid.
Medio maart 2022 is de nieuwe verordening kabels en leidingen in werking getreden. In januari en februari bleven de opbrengsten daardoor achter.
Leges evenementen
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 656 | 771 | ||
Overhead | 325 | 310 | ||
BTW | 18 | 12 | ||
Totale lasten | 999 | 1.093 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 491 | 293 | ||
Kostendekkendheid | 49,1% | 26,8% |
Toelichting
De gerealiseerde opbrengst wijkt af van de begroting omdat door uw Raad besloten is om een korting van 50% op de leges evenementen door te voeren in 2022.
Leges Openbare orde en (wijk)veiligheid
Leges vergunning voetbalwedstrijd
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 7 | 8 | ||
Overhead | 3 | 4 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 10 | 12 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 7 | 8 | ||
Kostendekkendheid | 70% | 67% |
Toelichting
De opbrengsten liggen in lijn met de begroting.
Leges Horeca
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | |||
Kosten taakveld | 577 | 690 | |||
Overhead | 273 | 338 | |||
BTW | 17 | 22 | |||
Totale lasten | 867 | 1.051 | |||
---|---|---|---|---|---|
Totale baten | 544 | 298 | |||
Kostendekkendheid | 62,8% | 28,4% |
Toelichting
De lagere opbrengsten zijn het gevolg van het niet heffen van leges voor de eerste acht bijschrijvingen van leidinggevenden. Dit is op basis van de motie van uw raad van februari 2022.
Leges Kansspelen
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||||
Kosten taakveld | 14 | 11 | ||||
Overhead | 6 | 6 | ||||
BTW | 0,299 | 0,283 | ||||
Totale lasten | 20 | 18 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Totale baten | 20 | 20 | ||||
Kostendekkendheid | 99,7% | 111,7% |
Toelichting
Kosten en opbrengsten conform begroting. Afhankelijk van het aantal aanvragen fluctueren de kosten en opbrengsten.
Leges Sekswerk
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 10 | 1 | ||
Overhead | 5 | 0,506 | ||
BTW | 0,254 | 0,058 | ||
Totale lasten | 15 | 2 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 15 | 11 | ||
Kostendekkendheid | 99,3% | 657,7% |
Toelichting
De inzet voor dit product is cyclisch, omdat vergunningen voor een periode van drie jaar worden afgegeven. De leges worden wel jaarlijks in leges gebracht.
Leges Wonen en monumenten
Leges woonruimtezaken
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 308 | 287 | ||
Overhead | 117 | 127 | ||
BTW | 9 | 10 | ||
Totale lasten | 434 | 423 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 354 | 320 | ||
Kostendekkendheid | 81,6% | 75,7% |
Toelichting
Kosten en opbrengsten conform begroting. Afhankelijk van het aantal aanvragen fluctueren de kosten en opbrengsten.
Leges bestemmingsplannen
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 383 | 652 | ||
Overhead | 91 | 150 | ||
BTW | 13 | 20 | ||
Totale lasten | 487 | 822 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 471 | 650 | ||
Kostendekkendheid | 96,8% | 79,1% |
Toelichting
Als ten behoeve van een project een bestemmingsplan moet worden ontwikkeld (wijziging of uitwerking inbegrepen) worden er kosten gemaakt voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan. De tarieven voor de ontwikkelbestemmingsplannen zijn als gevolg van gestegen kosten niet kostendekkend. Dit wordt mede veroorzaakt door meer zienswijzen, gecompliceerdere (milieu)onderzoeken en gewijzigde wetgeving (onder meer Flora- en Faunawet, Stikstofdepositie).
Leges Archeologie
Kostendekkendheid x 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 171 | 200 | ||
Overhead | 38 | 41 | ||
BTW | 11 | |||
Totale lasten | 220 | 241 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 212 | 166 | ||
Kostendekkendheid | 96,03% | 68.8% |
Toelichting
De kosten waren hoger dan begroot. Voorafgaand aan het legesonderzoek wordt er een preadvies aangevraagd, dit vergt tijd en leidt niet altijd tot een daadwerkelijke vergunningsaanvraag.
Vanaf het jaar 2022 worden de werkzaamheden niet extern uitgevoerd, hierdoor is er geen btw in rekening gebracht.
Leges omgevingsvergunning
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld | 11.866 | 11.240 | ||
Overhead | 4.116 | 4.007 | ||
BTW | 620 | 634 | ||
Totale lasten | 16.602 | 15.881 | ||
Totale baten | 15.096 | 15.079 | ||
Kostendekkendheid | 90,9% | 95,0% |
Toelichting
Bij de tweede bestuursrapportage zijn de baten naar beneden bijgesteld met 1,5 miljoen euro. Dit heeft te maken met de schaarste aan personeel in de bouw en bouwmateriaal, waardoor het aantal vergunningaanvragen achter blijft.
Door het lagere aantal vergunningaanvragen is de benodigde inzet ook lager dan begroot.
Leges Begraafplaatsrechten
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld | 1.175 | 1.202 | ||
Overhead | 87 | 108 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 1.262 | 1.309 | ||
Totale baten | 1.154 | 1.293 | ||
Kostendekkendheid | 91,4% | 98,7% |
Toelichting
Niet alle kosten die voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen worden gemaakt, mogen op grond van wet- en regelgeving aan de tarieven begraafplaatsen worden toegerekend. Het totaal van de inkomsten van de begraafrechten dekt 98,7% van de toerekenbare kosten. Dit percentage ligt hoger dan begroot, door meer begravingen en als gevolg hiervan hogere baten.
In 2017 zijn drie nieuwe tarieven toegevoegd. Er kan gekozen worden voor het afkopen voor onbepaalde tijd van de kosten van grafonderhoud voor een (kinder)graf. Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden bij leven een locatie voor een graf te reserveren. In 2022 is zeventien keer gekozen voor de afkoop van een grafrecht voor onbepaalde tijd. De inkomsten hiervan zijn in een voorziening grafrechten onbepaalde tijd gestort ter dekking van toekomstige onderhoudslasten.
Leges Brug-, schut- en havengelden
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 925 | 998 | ||
Overhead | 363 | 363 | ||
BTW | ||||
Totale lasten | 1.288 | 1.361 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 1.134 | 1.201 | ||
Kostendekkendheid | 88% | 88% |
Toelichting
Opbrengst heffingen:
Het positieve resultaat van de havendienst wordt verklaard door meer commerciële diensten, zoals de inzet van de bierboot en de opbrengsten vanuit het vuilvissen. De meeropbrengsten van de bierboot heeft te maken met de toenemende vraag vanuit de horeca, die volledig is hersteld na de coronacrisis.
De omzet van de beroepsvaart blijft achter. Door de lage waterstand gedurende de zomermaanden komen minder schepen naar Utrecht. Inkomsten vanuit de commerciële havens zijn lager door minder overslag.
Kosten taakveld:
Meer kosten bij havens door meer inhuur van personeel en de onderhoudskosten van de vaartuigen zijn hoger door prijsstijgingen.
Leges Markten
Kostendekkendheid x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | ||
Kosten taakveld | 725 | 716 | ||
Overhead | 241 | 241 | ||
Toegerekende kosten | ||||
Totale lasten | 966 | 957 | ||
---|---|---|---|---|
Totale baten | 722 | 620 | ||
Kostendekkendheid | 75% | 65% |
Toelichting
Opbrengsten heffingen:
De omzet van markten blijft achter ten opzichte van de begroting. Dit effect zien we al een tijdje. Wat we ook zien is dat gedurende de coronacrisis kooplieden niet meer terugkomen. Krapte op de arbeidsmarkt waardoor ook kooplieden moeilijker aan personeel kunnen komen is een mogelijke oorzaak.