Belastingen
In het schema hierna zijn de opbrengsten van de verschillende belastingen opgenomen.
Overzicht tarieven en opbrengsten 2022
x € 1.000 | ||||
Opbrengst | ||||
Tarief 2022 | Nominale begroting | Actuele begroting | Realisatie | |
Onroerendezaakbelastingen | 132.640 | 132.619 | 132.532 | |
Eigenaren woningen | 0,0762% | |||
Eigenaren niet-woningen | 0,3599% | |||
Gebruikers niet-woningen | 0,2907% | |||
Rioolheffing (*) | ||||
Aansluitrecht | 228,32 | 43.791 | 43.791 | 43.213 |
Afvoerrecht | ||||
0 – 50.000 m3 | 1,74 | |||
50.001 – 100.000 m3 | 1,67 | |||
100.001 – 150.000 m3 | 1,55 | |||
> 150.000 m3 | 1,40 | |||
Afvalstoffenheffing (*) | 48.936 | 48.936 | 47.927 | |
Eenpersoonshuishouden | 303,85 | |||
Meerpersoonshuishouden | 353,85 | |||
Hondenbelasting (*) | 86,04 | 790 | 790 | 800 |
Precariobelasting | ||||
Terrassen, uitstallingen etc. | diverse | 673 | 673 | 748 |
Vergunningen inname openbare grond | diverse | 419 | 422 | 777 |
Toeristenbelasting | 6% | 2.934 | 3.196 | 4.764 |
Parkeerbelastingen (**) | diverse | 37.043 | 37.684 | 38.553 |
Totaal | 267.226 | 268.111 | 269.314 |
(*) opbrengst ná kwijtschelding
(**) het betreft de inkomsten exclusief garage parkeren
Toelichting op de tarieven en opbrengsten
Onroerende zaakbelastingen
Alle eigenaren van woningen en alle eigenaren en gebruikers van niet-woningen betalen onroerendezaakbelasting. De grondslag van de belasting is de waarde van een woning of niet-woning. Deze waarde wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. De aanslagen 2022 zijn naar de waardepeildatum 1 januari 2021 vastgesteld.
De opbrengsten OZB zijn 0,0088 miljoen euro lager dan begroot.
De opbrengst onroerende zaakbelasting 2022 voor woningen was 1,619 miljoen euro lager dan begroot. Dit komt voornamelijk door een tegenvallende areaalontwikkeling in 2022. Uit oude jaren werd voor woningen nog een bedrag van 0,930 miljoen euro ontvangen.
De opbrengst onroerende zaakbelastingen 2022 niet-woningen is voor het eigenarendeel 1,255 miljoen euro hoger dan begroot en voor het gebruikersdeel 0,276 miljoen hoger dan begroot. Dit komt door een voornamelijk hogere waardeontwikkeling en hogere areaalontwikkeling dan begroot doordat meer niet-woningen in aanbouw zijn genomen en voltooid dan begroot. Uit oude jaren werd uit niet-woningen voor het eigenarendeel en gebruikersdeel 0,628 miljoen euro ontvangen.
Rioolheffing
Toelichting kostendekkendheid
x € 1.000
Omschrijving | Actueel | Realisatie | |
---|---|---|---|
Kosten taakveld | 33.621 | 30.415 | |
Toegerekende kosten | 5.237 | 6.723 | |
Kwijtschelding | 15 | 28 | |
Overhead | 1.236 | 1.344 | |
BTW | 3.697 | 3.127 | |
Totale lasten | 43.806 | 41.637 | |
Baten heffing | 43.806 | 43.241 | |
Onttrekking reserve | |||
Totale baten | 43.806 | 43.241 | |
Kostendekkendheid | 100% | 103,9% |
Toelichting:
De lagere baten ontstaan doordat er minder heffingseenheden zijn dan begroot en er een nadeel is op grootverbruik.
De lagere lasten ontstaan onder andere door lagere personele lasten en een voordelig aanbestedingsresultaat rioolinstallaties. Verder zijn door lopende aanbestedingen de kosten op reiniging en inspecties lager en worden in 2023 werkzaamheden met betrekking tot het onderhoud aan persleidingen uitgevoerd. Hiermee verband houdend ontstaat ook een lager bedrag aan BTW.
Afvalstoffenheffing
Toelichting kostendekkendheid
x € 1.000 | ||
Actueel | Realisatie | |
Kosten taakveld | 37.528 | 36.101 |
Toegerekende kosten | 5.582 | 5.582 |
Kwijtschelding | 4.265 | 4.591 |
Overhead | 3.960 | 4.260 |
BTW | 4.311 | 4.582 |
Totale kosten | 55.646 | 55.116 |
Opbrengst heffing | 53.201 | 52.520 |
Opbrengst afval | 3.018 | 3.296 |
Toevoeging reserve | -573 | 0 |
Totale baten | 55.646 | 55.816 |
Kostendekkendheid | 100,0% | 101,3% |
Kosten taakveld
- De verwerkingskosten van het huishoudelijk afval zijn lager dan begroot. De aantallen te verwerken tonnages zijn over alle afvalstromen lager. Tijdens de coronajaren is de burger fors aan het opruimen geslagen. Hierdoor stegen de aantallen tonnages huishoudelijk afval. Waarschijnlijk is de burger na 2 jaar corona wel eens opgeruimd. Daarbij komt ook dat door het wegvallen van de coronamaatregelen meer buiten de deur wordt geconsumeerd, wat zorgt voor minder huishoudelijk afval.
Kwijtschelding
De post kwijtscheldingen ligt hoger dan begroot, doordat meer huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Opbrengst heffing
Minder baten enerzijds door een lager aantal opgelegde heffingen dan verwacht en anderzijds door een hoger aandeel eenpersoonshuishoudens, dan meerpersoonshuishoudens, dan eerder verwacht.
Opbrengst afval
Hogere opbrengsten door de prijsontwikkeling op papier en karton. Daarnaast zijn er meer opbrengsten vanuit de Stichting Nedvang over het jaar 2020, waar dit jaar de eindafrekening van is ontvangen.
Toevoeging reserve
De post onttrekking reserve is conform de eerste en tweede Bestuur rapportage 2022 en bestaat uit:
x € 1.000 | |
| -687 |
Hondenbelasting
De houder van een hond betaalt hondenbelasting. Het houden van blindengeleidehonden en andere honden met een specifieke functie is vrijgesteld van de belasting. De belasting geldt per hond.
Het aantal honden waarvoor een aanslag werd opgelegd was hoger dan begroot en het aantal honden waarvoor kwijtschelding werd verleend was juist iets lager. De opbrengst hondenbelasting was daardoor ongeveer 0,01 miljoen euro hoger dan begroot.
Toeristenbelasting
Personen van buiten de stad, die in Utrecht overnachten in een hotel, B&B of een andere betaalde gelegenheid, betalen toeristenbelasting. De belasting is een vast percentage van de overnachtingsprijs en wordt door de logies biedende ondernemer ingehouden en aan de gemeente afgedragen.
Voor het belastingjaar 2022 is 4,764 miljoen euro aan toeristenbelasting opgenomen als realisatie, hiervan is 3,4 miljoen euro een raming voor de nog te ontvangen baten. De realisatie 2022 is 1,568 miljoen euro hoger dan begroot. Uit oude jaren werd nog een bedrag van ongeveer 0,264 miljoen euro ontvangen.
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op, onder of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het gaat bijvoorbeeld om uithangborden en terrassen.
De opbrengst precariobelasting 2022 is 0,748 miljoen euro. Dat is 0,075 miljoen euro hoger dan begroot. Dit komt door een groter areaal dan begroot. Dit is exclusief terrasuitbreiding wegens corona die niet tot een hogere opbrengst heeft geleid.
Parkeerbelastingen
De parkeerinkomsten uit straatparkeren zijn hoger uitgevallen dan begroot, met name in de maanden november en december zien we een substantiële toename bij het kortparkeren. Daarnaast heeft de uitbreiding van betaald parkeren geleid tot hogere parkeerinkomsten.
Corona
De coronamaatregelen hebben geleid tot een inkomstenderving van totaal 0,5 miljoen euro bij het straatparkeren. Bij de tweede bestuursrapportage zijn de niet-gerealiseerde parkeerbaten incidenteel in de parkeerbegroting verwerkt.
Bedrijveninvesteringszone
Utrecht kent één bedrijveninvesteringszone op de Woonboulevard. De opbrengsten worden als subsidie aan de betrokken ondernemers teruggeven. In 2022 is een opbrengst gerealiseerd van 0,148 miljoen euro.
Kwijtschelding
Inwoners kunnen kwijtschelding krijgen voor hun belastingaanslagen. Kleine ondernemers kunnen ook kwijtschelding krijgen, maar alleen voor de belastingaanslagen die zij als privépersoon ontvangen. Bedrijven komen niet voor kwijtschelding in aanmerking. Kwijtschelding is mogelijk voor de onroerende-zaakbelasting, de rioolheffing voor het eigenarengedeelte, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting voor ten hoogste twee honden.
De normen voor kwijtschelding worden landelijk vastgesteld. Gemeenten mogen zelf kiezen of ze de bijstandsnorm op 90% of 100% stellen. De gemeente Utrecht kiest voor 100%, waarmee de meest ruime kwijtscheldingsnorm wordt gehanteerd.
Het kwijtscheldingsbeleid is door uw raad op 13 december 2012 vastgesteld. Als van tevoren duidelijk is dat kwijtschelding wordt verleend, wordt er overgegaan tot automatische kwijtschelding. De belastingplichtige hoeft dan geen aanvraag voor kwijtschelding te doen.
x € 1.000
Begroot | Realisatie | |||
OZB | 0 | 3 | ||
Rioolheffing | 0 | 29 | ||
Afvalstoffenheffing één persoon | 2.314 | 2.512 | ||
Afvalstoffenheffing meer personen | 1.951 | 2.079 | ||
Hondenbelasting | 75 | 65 | ||
Totaal | 4.340 | 4.688 |
Toelichting
De post kwijtscheldingen ligt hoger dan begroot, doordat meer huishoudens in aanmerking komen voor kwijtschelding. Daarbij zijn in het jaar 2022 nog kwijtscheldingen verwerkt voor eerdere jaren 79 duizend euro.
Oninbaar
Van oninbaarheid is sprake als een belastingschuldige wel moet betalen, maar invordering op de gebruikelijke wijze in de praktijk niet (meer) mogelijk is. Dat doet zich bijvoorbeeld voor als de belastingschuldige failliet is gegaan of de belastingschuldige vertrokken is zonder dat de nieuwe verblijfplaats bij de invorderingsambtenaar bekend is. In onderstaand schema zijn de gerealiseerde bedragen aan oninbare belastingen weergegeven per belastingjaar. Ook is de prognose opgenomen van de verwachte nog inbaar te verklaren bedragen per belastingjaar. De prognose is gebaseerd op de beste inschattingen naar de stand van zaken op dit moment. Afhankelijk van hoe het invorderingsproces verder zal verlopen, zal blijken welk deel van de nog te ontvangen belastingschuld daadwerkelijk oninbaar wordt verklaard. Dat komt tot uitdrukking in de cijfers realisatie in de volgende belastingjaren.
x € 1 | ||||
Heffingsjaar | Begroot | Realisatie | Prognose | |
OZB eigendom woningen | 2022 | 90.000 | 1.465 | 29.805 |
2021 | 1.197 | 23.042 | ||
2020 | 890 | 7.855 | ||
Ouder | 1.408 | 9.198 | ||
Totaal | 90.000 | 4.960 | 69.900 | |
OZB eigendom niet-woningen | 2022 | 110.000 | 2.963 | 62.997 |
2021 | 1.619 | 54.978 | ||
2020 | 1.485 | 22.920 | ||
Ouder | 132 | 5.173 | ||
Totaal | 110.000 | 6.199 | 146.068 | |
OZB gebruik niet-woningen | 2022 | 400.000 | 21.685 | 217.256 |
2021 | 21.476 | 199.834 | ||
2020 | -938 | 54.935 | ||
Ouder | 321 | 43.948 | ||
Totaal | 400.000 | 42.544 | 515.973 | |
Rioolheffing aansluitrecht | 2022 | 100.000 | 1.878 | 11.705 |
2021 | 1.906 | 9.162 | ||
2020 | 1.542 | 6.575 | ||
Ouder | 210 | 9.494 | ||
Totaal | 100.000 | |||
Rioolheffing grootverbruik | 2022 | 0 | 29 | 13.746 |
2021 | 0 | 20.793 | ||
2020 | -2.085 | 10.151 | ||
Ouder | -430 | 11.196 | ||
Totaal | 0 | |||
Afvalstoffenheffing | 2022 | 120.000 | 22.695 | 98.381 |
2021 | 32.527 | 44.109 | ||
2020 | 13.165 | 15.449 | ||
Ouder | 6.096 | 27.048 | ||
Totaal | 120.000 | 74.483 | 184.987 | |
Hondenbelasting | 2022 | 5.000 | 381 | 1.718 |
2021 | 685 | 896 | ||
2020 | 323 | 580 | ||
Overig | 985 | 1.905 | ||
Totaal | 5.000 | 2.374 | 5.099 | |
Toeristenbelasting | 2022 | 20.000 | 0 | 1.057 |
2021 | 0 | 1.994 | ||
2020 | 0 | 1.670 | ||
Overig | 198 | 8.275 | ||
Totaal | 20.000 | 198 | 12.996 | |
Precariobelasting | 2022 | 25.000 | 6.065 | 20.205 |
2021 | 5.121 | 9.641 | ||
2020 | 933 | 4.510 | ||
Overig | -386 | 14.342 | ||
Totaal | 25.000 | 11.733 | 48.698 | |
Parkeerbelastingen | 2022 | 70.000 | 12.211 | |
2021 | 46.332 | |||
2020 | 16.825 | |||
Overig | 15.648 | |||
Totaal | 70.000 | 91.016 | ||
Resultaat | 940.000 |