Basisscholen
Bij de realisatie van bouwprojecten wordt altijd gekeken naar voldoende omvang en spreiding.
Daarom wordt binnen het programma onderwijs in iedere nieuwbouwwijk met voldoende omvang een nieuwe basisschool gerealiseerd. Bij bestaande wijken wordt ingezet op een wijkgerichte aanpak in wijken waar huisvestingsvraagstukken spelen.
Middelbare scholen
Voor het middelbaar onderwijs zijn de huisvestingsafspraken voortgezet onderwijs zoals vastgesteld in 2021 van toepassing. Met deze afspraken is het mogelijk om een langetermijnplanning te maken om de groei van het aantal leerlingen op te vangen. De afspraken dragen ook bij aan de haalbaarheid van de plannen per school.
In het kader van de wet meer Ruimte voor Nieuwe Scholen (de procedure voor het stichten van nieuwe scholen) heeft het Ministerie van OCW op 15 december jl. Utrecht geïnformeerd over het besluit voor een nieuwe VO-school in Utrecht. Met het schoolbestuur Al Amana en met de andere schoolbesturen in het voortgezet onderwijs bespreken we hoe en waar we de huisvesting gaan regelen.
Uitvoering MPOHV
We zijn bij de uitvoering van het huidige MPOHV halverwege. Dat betekent ook dat we gestart zijn met een aanpak voor het vervolg op het huidige MPOHV. Dit doen we op basis van nieuwe inzichten, ontwikkelingen en ambities. In dit plan zijn alle schoolgebouwen opgenomen waarbij renovatie of vervanging noodzakelijk is, en zijn alle noodzakelijke uitbreidingen en nieuwe schoolgebouwen opgenomen. De voorbereidingen zijn in 2022 gestart. Het MPOHV wordt in 2024 aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd, zodat de huisvestingsaanvragen voor het programma van 2026 voor 1 maart 2025 kunnen worden ingediend.
Corona
De coronaepidemie heeft invloed op de planning van diverse bouwprojecten. De bouwprijzen stijgen de laatste tijd snel vanwege materiaaltekorten en verstoringen van productieprocessen door het coronavirus. Veel aanbestedingen zijn hoger uitgevallen dan verwacht. Ook de ambities in de stad maken schoolgebouwen duurder. De normbedragen sluiten niet meer aan bij de werkelijke kosten, waardoor er overschrijdingen zijn op projecten. Dit geldt niet alleen voor de onderwijsprojecten.