Pakket 2 Versterken bestaanszekerheid

Stand van zaken van het pakket

Stand van zaken van het pakket

Stand van zaken inhoudelijk  

Omschrijving

Stand van zaken 

Bereik/resultaat

Kansrijke start jonge kind

Dit onderdeel bestaat uit:
1. Kansrijke start in de eerste 1000 dagen vanaf de conceptie.
2. Het ontwerpproces kansrijke start van het jonge kind (0-6 jaar) door een laagdrempelige voorziening (De Krijtclub).

We brengen in kaart hoe we de coalitiemiddelen Kansrijke Start kunnen benutten om ouders structureel te kunnen ondersteunen.

1. We hebben in kaart gebracht hoe we de coalitiemiddelen Kansrijke Start kunnen benutten om ouders structureel te ondersteunen. De middelen uit het coalitieakkoord maken het mogelijk voort te bouwen op de geleerde lessen en zo structureel het verschil te kunnen maken. Met de extra middelen kunnen we de interventies duurzaam beschikbaar maken voor (aanstaande) ouders, kinderen en professionals. We versterken en breiden de geboortezorgnetwerken uit. Zie verder

2. Het ontwerpproces kansrijke start van het jonge kind (0-6 jaar): De Krijtclub werkt aan het vernieuwen en vereenvoudigen van het systeem rond ouders en jonge kinderen. Samen met ouders, kinderen en professionals in de wijken Overvecht en Rivieren-/Dichterswijk hebben zij twee praktijktesten bedacht, opgesteld en uitgevoerd.

Deze brief verstuurden wij op 13 maart aan de
gemeenteraad.

Schulden
voorkomen en
versneld
oplossen

De interventies uit dit onderdeel van het werkpakket zijn inmiddels geborgd in de dienstverlening. Daarmee voorkomen we schuldenproblematiek bij Utrechters en lossen we het sneller op waar die toch ontstaat. In de Eindrapportage Actieagenda Utrechters schuldenvrij is uitgebreid beschreven wat we doen om schulden te voorkomen en versneld op te lossen.  

In 4 jaar tijd is de gemiddelde schuldenlast ruim gehalveerd, van 44.000 euro in 2019 naar 21.300 euro in 2022. Ook de doorlooptijd naar een schuldregeling is gehalveerd, van 11 naar 4,8 maanden. Het aantal gerealiseerde schuldregelingen door schulddienstverlening is verdubbeld.

Voorkomen toename overlast en (ondermijnende criminaliteit

De forse inzet vanuit de gemeentelijke en regionale crisisorganisatie in het eerste kwartaal is afgebouwd vanwege het afnemen van de coronacrisis.
Daarentegen vroeg de Oekraïne crisis die op 24 februari begon fors meer inzet op advies en maatregelen voor het optuigen van crisisnoodopvang en reguliere opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne en andere landen.

Er zijn meer PGA-experts geworven voor een persoonsgerichte aanpak bij met name jeugd, jongvolwassenen en personen met een hoog risico. Ook op het gebied van radicalisering is extra ingezet.

De informatiepositie van de gemeente is verstevigd om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. Om de weerbaarheid bij jongeren te vergroten is extra geld aangewend voor voorlichting en hulp, zoals de afgeronde pilot onderwijsprogramma Kapot Sterk (bouwen aan weerbaarheid tegen de invloed van drugscriminaliteit).

De capaciteit voor Bibob onderzoekers en expertise hoog risicopersonen (polarisatie/ radicalisering) is tijdelijk uitgebreid en ingezet.

Met de interventies gericht op het voorkomen van overlast en (ondermijnende) criminaliteit zetten we in op het voorkomen van een reëel risico voor de veiligheid en leefbaarheid in de stad.

In de integrale aanpak van overlastsituaties, zoals bij het Lucasbolwerk en Utrecht Centraal Station, wordt naast handhaving en toezicht ook ingezet op zorg- en hulptrajecten (verslaafden, dak- en thuislozen, uitgeprocedeerde asielzoekers/ongedocumenteerden). Bij het Lucasbolwerk zijn 11 personen in een persoonsgerichte aanpak betrokken.

In de afgelopen jaren zien we een toename van het anti-institutiesentiment en een verbreding van de dreiging van gewelddadig jihadisme naar links- en rechtsextremisme. De extra casusregisseur radicalisering zorgt voor een betere verdeling van de al bestaande en nieuwe casuïstiek en biedt ruimte voor specialisatie op de verschillende vormen van extremisme.

De extra inzet van Bibob onderzoekers is om te voorkomen dat we als overheid strafbare feiten faciliteren. De aandacht is vooral gericht op overnames bij horecagelegenheden en vastgoedtransacties.

Versneld vernieuwen

We werken nu aan een nadere regel “herstel en veerkracht Jeugd”. Daarin voegen we een deel van de middelen voor versneld vernieuwen samen met de NPO-middelen en een deel van de middelen voor Kansrijke Start.  Doel is de nadere regel na het zomerreces te publiceren.

Daarnaast financieren we de komende tijd een aanjager ‘arbeidsmarkt sociaal domein’ binnen het programma Werk voor Iedereen, om met partners concrete stappen te zetten op het vinden en behouden van voldoende personeel.

De ervaringen binnen versneld vernieuwen tot nu toe, leren ons dat partijen willen innoveren, maar ook aangeven dat de looptijd van middelen vaak te kort is om tot structurele effecten te komen. Zie ook het voorstel voor bijstelling van het budget onder 1.1.4.1: onvermijdelijke kosten corona, ondersteuning op maat.

 

Stand van zaken financieel

Onderwerp

Besteding begroot 2022

Geprogn. besteding bij 2e berap 2022

Geprogn. onttrekking corona reserve d.d. 31-12-2022

Besteding realisatie 2022

Onttrekking corona reserve 2022

Kansrijke start jonge kind

       -1.000

-640

-640 

-414

-414

Schulden voorkomen en versneld oplossen

       -2.110

-2.110

-1.291*

-1.100

-1.100

Voorkomen toename overlast en (ondermijnende criminaliteit)

          -650

             -450

-450 

-402

-402

      -3.760 

                -3.200 

                  -2.381   

-1.916

-1.916

* De verwachte onttrekking ligt lager dan de prognose van de bestedingen door de inzet van de rijksbijdrage van 0,819 miljoen euro voor gemeentelijk schuldenbeleid (compensatie corona) uit het septembercirculaire gemeentefonds 2021. Hierdoor is minder dekking uit de reserve nodig.

Deze pagina is gebouwd op 03/12/2024 17:16:34 met de export van 06/19/2023 09:24:48