Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Soest |
Doel: | Gemeenschappelijke Regeling Afvalverwijdering Utrecht is een samenwerkingsverband van de gemeenten binnen de provincie Utrecht met uitvoeringstaken op het gebied van afvalverwijdering. |
Deelnemers: | Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Aantrekkelijke en groene leefomgeving |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 801 | 350 | 267 |
Vreemd vermogen | 20.805 | 15.085 | 27.573 |
Totaal Vermogen | 21.606 | 15.435 | 27.840 |
Resultaat 2022: | 63 (concept jaarrekening) |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 15.326 | 15.706 | 14.062 | 16.611 |
Opgenomen bij de VP/GR | 15.326 | 15.706 | 14.062 | 16.611 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het verschil in lasten komt voornamelijk voort uit het teruglopen van de hoeveelheden restafval en gft. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
In 2022 hebben zich geen algemene ontwikkelingen voorgedaan die van invloed waren op de treasuryfunctie, de financiële posities en de geldstromen van de Afvalverwijdering Utrecht. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Ook in 2022 golden net als voor alle andere publieke en private organisaties ook voor de AVU in de eerste maanden van dat jaar nog de coronamaatregelen. Met de kleine AVU-organisatie kan flexibel en adequaat op veranderende omstandigheden worden ingespeeld, waardoor in de praktijk de coronacrisis geen invloed heeft gehad op de AVU-organisatie of de aan haar opgedragen werkzaamheden. Ook bij de contractpartners zijn de werkzaamheden gewoon doorgegaan. Er zijn daarom voor de AVU-organisatie ook geen financiële consequenties. |
Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap (BGHU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency. |
Deelnemers: | Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Stichtse Vecht, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Algemene middelen en overhead en Aantrekkelijke en groene leefomgeving |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1.539 | 381 | 381 |
Vreemd vermogen | 5.297 | 5.919 | 5.919 |
Totaal Vermogen | 6.836 | 6.300 | 6.300 |
Resultaat 2022: |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 7.159 | 7.554 | 7.904 | 7.554 |
Opgenomen bij de VP/GR | 6.969 | 7.980 | 7.904 | 7.701 |
Verschil | 190 | -426 | 0 | -147 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
Geen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Belastingplichtigen die door corona in financiële moeilijkheden zijn gekomen hebben op verzoek een betalingsregeling op maat gekregen. |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Zeist |
Doel: | De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld. |
Deelnemers: | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Levendig en gezonde stad |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 4.113 | 2.844 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 49.258 | 14.972 | Nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 53.371 | 17.816 | Nog niet bekend |
Resultaat 2022: | Onbekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 1.696 | 1.859 | 1.906 | 1.932 |
Opgenomen bij de VP/GR | - | 2.127 | - | 2.254 |
Verschil | 1.696 | -268 | 1.906 | -322 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Het verschil betreft m.n. de maatwerk afspraak met de GGDrU m.b.t. Meld- en adviespunt Bezorgd. Dit is geen GR taak. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
De GGDrU is in overgang van Coronabedrijf naar reguliere GGDrU. Daarnaast heeft de GGDrU besloten de implementatie van het digitale kinddossier te stoppen en tot heraanbesteding over te gaan. Vanwege "het hek" om de JGZ taken van de GGD raakt dit Utrecht niet. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Het jaar 2022 stond voor de GGDrU ook vol in het teken van Corona (testen en vaccineren). |
Het Utrechts Archief (HUA)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van de archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht en de archieven van het Rijk in de provincie Utrecht en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum stelt HUA de collectie ter beschikking aan de burger voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden. |
Deelnemers: | De minister van OCW, gedeputeerde staten provincie Utrecht en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling.Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2019 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Betrouwbare overheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 2.581 | 1.535 | 2.730 |
Vreemd vermogen | 880 | 677 | 1.039 |
Totaal Vermogen | 3.461 | 2.212 | 3.769 |
Resultaat 2022: | -63 |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 3.441 | 3.548 | 3.548 | 3.428 |
Opgenomen bij de VP/GR | 3.441 | 3.489 | 3.548 | 3.448 |
Verschil | 0 | 59 | 0 | -20 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Verschil blijft onder het normbedrag. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Ja |
Ontwikkelingen | |
Op het gebied van digitale innovatie werd een mijlpaal bereikt met de aanbesteding van het e-depot. Deze bewaarplaats voor het digitaal gevormd archief wordt in 2023 operationeel. Er werden nieuwe diensten ontwikkeld, zoals een digitaal loket voor de uitgifte van bouwtekeningen. In samenwerking met de Griffie van de Gemeente Utrecht werd een project afgerond waarmee de gegevens van 5.000 van de belangrijkste stedelijke ambtenaren en bestuurders uit de periode 1122 - 2022 online toegankelijk zijn geworden. In het publieksprogramma stond 900 jaar stadsrechten centraal. Via de publicatie Gekomen om te blijven werd de geschiedenis van nieuwkomers beschreven van 1122 - 2022. Met waterschap HDSR werd de tentoonstelling Water, vriend of vijand? georganiseerd over 900 jaar waterbeheer in de provincie. Ism het Expertteam Informatiebeheer van de Gemeente Utrecht vond een herpositionering archieftoezicht en interne controle op het informatiebeheer plaats. Met de CIO GU was er strategisch informatie-overleg en extra aandacht voor de data-migraties. De gestegen energieprijzen hadden een enorme kostenstijging voor HUA tot gevolg. Hierdoor is ingezet op een grote energiebesparing. Hoewel dit niet eenvoudig was voor de – zeer efficiënte – klimaatinstallaties voor de archieven, is een grote besparing (één derde) gerealiseerd door temperatuurverlaging in de kantoorruimten. Het Rijk is voornemens om per 1 januari 2025 terug te treden als bestuurlijke partner in de Gemeenschappelijke Regeling HUA en via delegatie verbonden te blijven aan HUA. Deze wijziging wordt opgenomen in de nieuwe archiefwet die medio 2024 van kracht wordt. In 2022 heeft het bestuur van HUA door bureau Berenschot een onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen van de uittreding. In 2023 worden de gesprekken over deze ontwikkeling voortgezet. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Na een korte lockdown begin 2022 ging het publieksprogramma weer van start. In totaal waren er meer dan 20.000 bezoekers, waarmee de weg omhoog is gevonden na de Coronajaren. Omdat Corona een gemeentelijke hotspot is, werd een crowdsourcingsproject opgezet om bronnen te verwerven en deze periode vast te leggen. |
Plassenschap Loosdrecht
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling en beheer van de Loosdrechtse plassen en de daarbij behorende terreinen en vaarwegen. |
Deelnemers: | De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | https://recreatiemiddennederland.nl/plassenschap-loosdrecht/ |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Aantrekkelijke en groene leefomgeving |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1559 | 1500 | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 3021 | 3856 | nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 4571 | 5356 | nog niet bekend |
Resultaat 2022: | nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 190 | 196 | 196 | - |
Opgenomen bij de VP/GR | 190 | 196 | 196 | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het Plassenschap Loosdrecht draagt bij aan de uitvoering van het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Kerntaken zijn instandhouding en beheer van legakkers, vaarroutes, aanlegplaatsen, recreatieplaatsen en routes. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. Begin 2019 zijn ernstige knelpunten geconstateerd bij de uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN). Op 3 februari 2022 is door de raad ingestemd met het voorstel om de liquidatie van RMN per 31 december 2022 en de deelname aan het plassenschap Loosdrecht per 31 december 2022 te beëindigen. De uittreding heeft inmiddels plaatsgevonden. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Niet van toepassing |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Aantrekkelijke en groene leefomgeving |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja |
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 3.545 | 4.449 | nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 7.658 | 7.214 | nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 11.203 | 11.663 | nog niet bekend |
Resultaat 2022: | nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 1.221 | 1.100 | 1.100 | 1.325 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.221 | 1.100 | 1.100 | 1.325 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Nee |
Ontwikkelingen | |
Het aantal inwoners in het werkgebied van Stichtse Groenlanden stijgt. Om die recreatieve druk op te kunnen vangen wil het recreatieschap Stichtse Groenlanden de terreinen beter benutten door deze voor meer verschillende bezoekers gedurende het hele jaar aantrekkelijker te maken. De uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden Nederland (RMN) verzorgt de uitvoering voor Recreatieschap Stichtse Groenlanden en Plassenschap Loosdrecht. De interne processen van de uitvoeringsorganisatie RMN waren niet op orde. Op 3 februari 2022 is door de raad ingestemd met het voorstel om de liquidatie van RMN per 31 december 2022 uit te voeren en de beheertaken te beleggen bij Staatsbosbeheer. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
In 2022 zijn er nagekomen coronakosten uit 2021 doorbelast aan de deelnemers. Deze kosten zijn 0,048 miljoen euro hoger uitgevallen en hebben betrekking op de misgelopen opbrengsten van evenementen in 2021 en de hogere kosten vanwege de overgang naar digitale verkoop toegangsbewijzen. |
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Ontwikkelen en wonen voor iedereen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 2.227 | geef prognose | geef prognose |
Vreemd vermogen | 5.325 | geef prognose | geef prognose |
Totaal Vermogen | 7.552 | 0 | - |
Resultaat 2022: |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 1.702 | 1.798 | - | 1.876 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.708 | 1.707 | - | 1.789 |
Verschil | -6 | 91 | 0 | 87 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
Niet van toepassing | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
<<SCHRIJF HIER DE ONTWIKKELINGEN>> | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Niet van toepassing |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Doel en organisatie | |
---|---|
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). |
Deelnemers: | Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met eenconvenant verbonden aan de Veiligheidsregio |
Publieke taak: | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website: | |
Gekoppeld(e) Programma(s): | Veilige stad |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||
---|---|---|
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel |
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja |
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja |
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
---|---|
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 23.237 | 20.635 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen | 62.708 | 65.854 | Nog niet bekend |
Totaal Vermogen | 85.945 | 0 | - |
Resultaat 2022: | Nog niet bekend |
---|
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Begroot 2023 | |
Opgenomen bij de GU | 28.267 | 29.508 | 29.065 | 30.290 |
Opgenomen bij de VP/GR | 28.267 | 29.091 | 29.091 | 29.752 |
Verschil | 0 | 417 | -26 | 538 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
---|---|
De begroting van de Veiligheids Regio Utrecht is in 2022 bijgesteld, waar door de actuele bijdrage van de gemeente is verhoogd van 28,718 miljoen euro naar 29,091 miljoen euro.De begrote bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling bij de gemeente Utrecht is iets hoger doordat een deel van de huurkosten verkeerd begroot is als bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling. Dit zullen we vanaf 2023 corrigeren. De werkelijke kosten bij de gemeente Utrecht zijn iets lager doordat de afrekening van kosten over 2021 heeft plaats gevonden. Bij de tweede bestuursrapportage 2022 is een voordeel van 0,744 miljoen euro vermeld op de afrekening van het gemeentelijk basispakket in 2021 en ingezet voor het gemeentebrede resultaat (0,144 miljoen euro) en voor straatintimidatie (0,6 miljoen euro). Het verschil van 0,026 miljoen dat nog zichtbaar is, wordt veroorzaakt door afrekeningen van gebouw gebonden kosten en piketfunctionarissen over 2021. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Ja |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook | niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Het risico uit 2014 over de nieuwe financieringssystematiek kan vervallen. De nadelige herverdeeleffecten zijn structureel gecompenseerd. Ook het algemene coronarisico kan vervallen. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te | Nee |
Corona | |
Niet meer van toepassing |