Onderstaand worden de reserves per programma toegelicht.
Programmareserve Bewoners en Bestuur
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Reserve Verkiezingen | 766 | 60 | 826 | 61 | 0 | 887 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 1.208.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1992 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Doel waarvoor deze reserve is ingesteld: Egalisatie voor de kosten die met verkiezingen samenhangen én het opvangen van (een deel van) de kosten van een ongeplande verkiezing | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanaf 2020 wordt het door de Waterschappen gegeven jaarlijkse budget van 0,06 miljoen euro aan de reserve toegevoegd. In 2023 wordt 0,180 miljoen euro onttrokken als dekking voor een de kosten van de Waterschapsverkiezing 2023. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om het restant van de bijdrage van het rijk voor coronamaatregelen te storten in de reserve. Afhankelijk van de spelregels van BZK zal (een deel van) deze middelen in 2023 weer onttrokken worden om eventuele kosten voor coronamaatregelen te dekken. In 2023 worden ook de kosten voor de verkiezingsborden incidenteel gedekt uit de reserve. |
Programmareserve Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Erfgoed
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Egalisatiereserve bouwleges | 832 | 140 | 972 | 0 | 0 | 972 | ||||||
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.300.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-6-2017 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Egalisatiereserve om de jaarlijkse schommelingen in de legesopbrengsten omgevingsvergunningen op te vangen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Met de komst van de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB) vervalt een deel van het technisch bouwbesluit dat nu door de gemeente wordt uitgevoerd. De eerste 4 jaar na de start van de WKB zal een deel van het toezicht nog onder het oude regime worden gedaan door de gemeente. De hiervoor bestemde en ontvangen leges omgevingsvergunningen zijn toegevoegd aan deze egalisatiereserve om het toezicht de komende jaren te financieren. De geplande datum van inwerkingtreding is 1 januari 2024. | |||||||||||
Woonfonds | 799 | 0 | 799 | 0 | 0 | 799 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 19-3-2003 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het woonfonds wordt ingezet voor bijzondere doelgroepen en initiatieven die extra woonvoorzieningen vragen en niet in het reguliere pakket zijn opgenomen. Daarnaast dient de reserve als risicoreserve voor enkele leningen. De stortingen aan dit fonds geschieden door de afwikkeling van oude volkshuisvestingsregelingen, rentevergoedingen, saldi NRF en leges. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Utrechts restauratiefonds (URF) | 3.228 | 0 | 3.228 | 0 | 0 | 3.228 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Uit het Utrechts Restauratiefonds worden laagrentende leningen verstrekt ter ondersteuning van particuliere eigenaren. Het Restauratiefonds richt zich op de restauratie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden en op werkzaamheden voor energiebesparing in deze panden. De reserve is ingesteld ter dekking van het risico van de verstrekte leningen en de dekking van de rentekosten. In 2020 is het risicopercentage dat wordt gehanteerd verlaagd naar 75%. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Archeologisch opgravingen | 1.033 | -72 | 961 | 0 | 0 | 961 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve heeft twee doelen. Een deel is bestemd als egalisatiereserve van baten en lasten van de interne archeologische opdrachten. Daarnaast wordt een deel van deze reserve ingezet ten behoeve van het ontwikkelen van het cultuurcentrum Hoge Woerd, vooral ter dekking van een deel van de kapitaalslasten. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de bestedings- en dekkingsvoorstellen van 2021 is er 0,072 miljoen euro onttrokken aan deze reserve ter dekking van de opgravingen in Leidse Rijn, interne archeologische opdrachten en doorontwikkeling van de Museum Hoge Woerd. Bij de bestedings- dekkingsvoorstellen 2022 wordt er 0,177 miljoen onttrokken aan de reserve voor opgravingen Archeologie in 2022. | |||||||||||
Revolverend fonds woningrenovatie | 381 | 0 | 381 | 0 | 0 | 381 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2007 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Ingesteld bij de Verantwoording 2006. Geen einddatum vanwege revolverend karakter. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Domplein 13 | 160 | 0 | 160 | 0 | 40 | 120 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2026 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 40 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2016 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve wordt ingezet ter dekking van de subsidiëring aan Stichting Domplein. Onder voorwaarden wordt aan de stichting een subsidie van in totaal 0,4 miljoen euro verstrekt over een periode van tien jaar, van 2016 tot en met 2026. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is 0,040 miljoen euro aan de reserve onttrokken ter dekking van de subsidie aan Stichting Domplein. | |||||||||||
Grondexploitatie | 206.515 | 0 | 206.515 | 18.990 | 47.676 | 177.829 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ten behoeve van het opvangen van niet begrote financiële tegenvallers in grondexploitatieprojecten en ten behoeve van het afdekken van financiële risico's bij het nemen van initiatieven in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Sinds 2021 zijn ook de robuuste posten uit de grondexploitatie Leidsche Rijn in deze reserve opgenomen. De ontwikkeling van de reserve grondexploitaties wordt in het MPR toegelicht. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Reserve Grondexploitaties In 2022 is 18,990 miljoen euro gestort in de reserve. Dit bedrag bestaat uit: In 2022 is 47,676 miljoen euro onttrokken uit de reserve. Dit bedrag bestaat uit: | |||||||||||
Investeringsimpuls RSU | 29.756 | 8.087 | 37.843 | 6.722 | 6.518 | 38.047 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 28.028 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2016 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In het verlengde van de Ruimtelijke Strategie Utrecht (RSU, 2016) is een investeringsstrategie voor gezonde verstedelijking opgesteld. De programmering van de middelen in de reserve Investeringsimpuls RSU vindt plaats volgens het bestedingskader. Het bestedingskader is vastgesteld bij het MPSO 2017 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021 en een aangepast bestedingskader bij de besluitvorming van MPR 2021. Ontwikkeling van de reserve Investeringsimpuls RSU wordt jaarlijks toegelicht bij de actualisatie van het MPR. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is 6,722 miljoen euro toegevoegd aan de reserve Investeringsimpuls RSU. Dit heeft betrekking op middelen als gevolg van de groei van de stad (3,360 miljoen euro), besluitvorming voorjaarsnota 2021 (3,027 miljoen euro) en besluitvorming programmabegroting 2021 (0,335 miljoen euro). Volgens de bijbehorende planning is in 2021 een bedrag van 6,518 miljoen euro aan lasten begroot en conform BBV regelgeving onttrokken aan de reserve Investeringsimpuls RSU. | |||||||||||
Taakstelling inkoop LR | 7.190 | 0 | 7.190 | 0 | 719 | 6.471 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2031 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.159.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2013 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2013 zijn de benodigde middelen voor de aan Leidsche Rijn opgelegde taakstelling in een bestemmingsreserve gestort. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De afdracht alsmede de onttrekking aan de reserve bedraagt jaarlijks 0,719 miljoen euro. | |||||||||||
Ondersteunen Handhaven | 407 | 0 | 407 | 0 | 0 | 407 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-4-2018 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In de raadsbrief van 5 april 2018 (kenmerkt 5234988) is de raad geïnformeerd over het revolverend principe in het kader van het handhavingsprogramma 2018. Daarbij is aangegeven dat Woonfraude kan leiden tot dwangsommen en boetes. Maar ook Handhaving in het kader van de horeca, kansspelen en seksinrichtingen, (ver)bouwen en slopen kan ook leiden tot dwangsommen en boetes. Deze geïnde dwangsommen en boetes worden via de begroting direct weer ingezet voor verdere handhavingsactiviteiten. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Europese subsidies | 1.921 | 0 | 1.921 | 0 | 125 | 1.796 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.184.866 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2006 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Europese subsidies fungeert als risicoreservering voor de subsidies die wij van Europa ontvangen. Aan de uitvoering en beheer van Europese projecten en structuurfondsenprogramma’s zijn strikte voorwaarden en eisen verbonden. Deze brengen financiële risico’s met zich mee voor de gemeente. Het gaat om risico’s zoals lagere subsidievaststelling dan was begroot, hogere uitvoeringskosten die bij aangaan van de verplichting niet waren te voorzien, en het financiële risico dat ontstaat uit overcommittering bij het structuurfondsprogramma ‘Kansen voor West’. Hierbij wordt overcommittering ingezet omdat de praktijk uitwijst dat veel projecten uiteindelijk minder subsidie toegekend kunnen krijgen dan begroot. Overcommittering draagt bij aan een optimale inzet van het beschikbare budget, maar levert tevens een risico op. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekking van 125k is de jaarlijkse bijdrage aan het programma Kansen voor West II. |
Programmareserve Duurzaamheid
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Reserve Energiemaatregelen Utr. Scholen | 185 | 0 | 185 | 0 | 0 | 185 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2028 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de berekening van de verwachte voordelen als gevolg van energiemaatregelen aan Utrechtse scholen in het kader van Utrechtse Energie is uitgegaan van bepaalde parameters (bijvoorbeeld verwachte toename van energiekosten). Met de schoolbesturen zijn overeenkomsten gesloten waarin hun aandeel in de investering is vastgelegd op basis van de verwachte besparingen. Als nadien zal blijken dat de verwachte besparing onvoldoende is behaald als gevolg van afwijkingen in de contractueel vastgelegde parameters, dan zijn wij als gemeente gehouden de schoolbesturen daarvoor financieel te compenseren. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Utrechtse Energie | 2.243 | 0 | 2.243 | 0 | 425 | 1.818 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 5-7-2012 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve is ingesteld om de schommelingen in de uitgaven van de Energietransitie op te kunnen vangen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Jaarlijks wordt er een bedrag aan de reserve onttrokken ter dekking van de kosten voor diverse subsidieregelingen en verduurzamingsmaatregelen binnen de opgave Energietransitie. | |||||||||||
Leningen Utrechtse Energie | 3.787 | 0 | 3.787 | 0 | 0 | 3.787 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2038 | |||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||
Maximum bedrag | 50.500.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-9-2014 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Vanuit de beschikbaar gestelde budgetten voor Utrechtse Energie is een renteloze lening van vijftien jaar verstrekt aan het Energiefonds. De bestemmingsreserve is voor de afdekking van het risico en een deel van de rentelasten. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Utrechtse energie aardgasvrije wijken | 4.915 | 75 | 4.990 | 0 | 0 | 4.990 | ||||||
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2036 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 5.115.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Utrecht wil zo snel mogelijk klimaatneutraal zijn. Dat doet de gemeente door te kiezen voor een warmtevoorziening, die duurzaam, betaalbaar en betrouwbaar is. Om geen oude gasleidingen meer te hoeven vervangen wordt er in Overvecht Noord gewerkt met duurzame alternatieven. De bestemmingsreserve is gevormd om op termijn grootschalige initiatieven te kunnen bekostigen. De reserve is gevoed vanuit de Rijksmiddelen voor de proeftuinen aardgasvrije wijken . | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Risicoreserve Bodem | 1.434 | 0 | 1.434 | 100 | 0 | 1.534 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2043 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Gebiedsplan bodem worden kosten gemaakt voor de monitoring van grondwaterverontreiniging, waarvoor budget is binnen de bodembegroting, en het treffen van maatregelen (zoals tegenbemalingen) ingeval de doelstellingen van het Gebiedsplan in gevaar zijn of dreigen te komen. Ook derden kunnen deelnemen aan het Gebiedsplan van de gemeente door middel van een bijdrageregeling. Saneringsverplichtingen van derden worden met de bijdrage overgedragen aan de gemeente. Ook de risico’s worden overgedragen aan de gemeente; door deze bijdragen te reserveren kunnen de risico’s worden gedekt. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,100 miljoen euro gedoteerd aan de reserve. | |||||||||||
Nedereindseplas | 6.662 | 0 | 6.662 | 0 | 35 | 6.627 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2031 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 7.305.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het beschikbaar houden van middelen verkregen uit het aanvullend bodemconvenant 2018 voor de sanering en monitoringsverplichting van de Nedereindseplas en voor mogelijke terugbetaling aan het Rijk. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting is een bedrag van 0,035 miljoen euro onttrokken aan de reserve voor extra nazorgwerkzaamheden. |
Programmareserve Bereikbaarheid
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 23.173 | 1.308 | 24.481 | 9.269 | 8.141 | 25.609 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 151.446 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De toevoeging aan de reserve van 9,269 miljoen euro bestaat uit een overschot op de kasritmes voor stimuleren OV gebruik (2,927 miljoen euro) en knelpunten autoverkeer hoofdwegen (6,339 miljoen euro). Op basis van besluitvorming in de VJN is daarnaast 1,308 miljoen euro voor deze projecten aan de reserve toegevoegd (respectievelijk 0,971 miljoen euro en 0,337 miljoen euro). De onttrekkingen van 8,141 miljoen euro is ter dekking van de meerjarige investeringen bij bereikbaarheid. Dit zijn bijdragen aan de projecten Fiets (6,136 miljoen euro), Verkeersveiligheid (1,138 miljoen euro), Goederenvervoer (0,211 miljoen euro) en maatregelen aanpak Luchtkwaliteit (0,656 miljoen euro). | |||||||||||
Parkeerexploitatie | 4.362 | 0 | 4.362 | 0 | 0 | 4.362 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 zijn er geen mutaties verricht. | |||||||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.108 | 0 | 1.108 | 0 | 1.108 | 0 | ||||||
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 350 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de jaarverantwoording 2021 is de onderhoudsreserve parkeervoorzieningen omgezet naar een onderhoudsvoorziening. Het saldo (1,108 miljoen euro) van de onderhoudsreserve is in 2022 gestort in de nieuw gevormde onderhoudsvoorziening. |
Programmareserve Openbare Ruimte en Groen
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Egalisatiefonds rioleringen | 7.371 | -355 | 7.016 | 0 | 0 | 7.016 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-3-1988 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de rioolheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van het lopende jaar besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutatie van 0,355 miljoen euro heeft betrekking op het resultaat 2021. Doordat er in 2021 0,5 miljoen euro nadeel was naar aanleiding van verminderingen in de aanslagen grootverbruik eerder voorgaande jaren als gevolg van bezwaar en beroep. Een bedrag 0,2 miljoen euro voordeel ontstond als saldo van diverse voor- en nadelen. | |||||||||||
Ophaaldienst | 2.368 | 1.050 | 3.418 | 573 | 0 | 3.991 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze egalisatiereserve is gevormd om al te grote schommelingen in de tarieven voor de afvalstoffenheffing op te vangen. Bij de tariefvaststelling voor het komende jaar wordt bij de voorjaarsnota van het lopende jaar besloten om eventueel bedragen aan de reserve te onttrekken. Verder wordt bij de Verantwoording van jaar t besloten om, indien nodig, eventuele overschotten te storten in de reserve en eventuele tekorten te onttrekken aan de reserve. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De meer baten opbrengsten papier en karton enerzijds en de meer kosten met name brandstofkosten anderzijds zorgen per saldo voor een toevoeging van € 573k aan de reserve. | |||||||||||
Essentaksterfte 1002 | 2.167 | 436 | 2.603 | 0 | 500 | 2.103 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 29-6-2017 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2017 is de ernst van de Essentaksterfte en de gevolgen van deze ziekte inzichtelijk gemaakt. Gezien de onzekerheid over het verloop van de ziekte is toen besloten een bedrag van 5,0 miljoen euro beschikbaar te stellen en te storten in een reserve. Daarmee zijn wij naar verwachting in staat gedurende vijf jaren de noodzakelijke maatregelen uit te voeren en de gevolgen van het daadwerkelijke verloop van de ziekte in de praktijk te monitoren. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Mutatie -0,5 miljoen euro is de verwachte kosten voor maatregelen in 2022. Werkelijke onttrekking vindt plaats op basis van de verwachte kosten. | |||||||||||
Meerjaren Groen programma | 1.063 | 0 | 1.063 | 0 | 625 | 438 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 7-6-2039 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 3.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2019 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Binnen het Meerjaren Groen Programma wordt gewerkt met een jaar budget, terwijl hierbij projecten voorkomen die een meerjarige uitvoer hebben. Hierdoor kunnen binnen de jaarschijf verschillen ontstaan, waarbij de besteding van de budgetten wel al is verplicht. Deze reserve kan deze verschillen opvangen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Voor de uitvoering van investeringen in diverse groenprojecten is in 2022 een onttrekking uit deze reserve gedaan van 0,625 miljoen euro. | |||||||||||
Grondbank | 788 | 0 | 788 | 0 | 141 | 647 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 1.500 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De Grondbank voert een kostendekkende exploitatie. Met deze reserve worden de kosten gedekt die binnen de exploitatie niet kunnen worden opgevangen, zoals het risico van ernstig vervuilde grond of zwaardere milieueisen. Maar ook kosten zoals: voorraad en verwerkingskosten van de grond, ontmantelingskosten van depots, herstel- en onderhoudskosten voor depot(s), ontwikkelingskosten reststoffenbank en bomenbank, kosten voor digitalisering, aanbesteden van de aannemer en kosten voor de tijdelijke opslag voor PFAS-houdende grond. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Er is in 2022 0,141 miljoen onttrokken voor het herstel en onderhoud aan depot Lunetten en het aanbesteden van de aannemer voor de grondbankwerkzaamheden. |
Programmareserve Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Toeristische stadspromotie | 286 | 190 | 476 | 0 | 250 | 226 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 525 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2008 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In 2003 is de bestemmingsreserve toeristenbelasting ingesteld voor onbepaalde tijd. De reserve is gekoppeld aan de inkomsten toeristenbelasting met als doel een buffer op te bouwen voor | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is 0,25 miljoen onttrokken uit het reserve. | |||||||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) Utrecht | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De gemeente Utrecht is in 2020 medeoprichter van de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) Regio Utrecht BV. Eén van de pijlers van de ROM is het ROM-participatiefonds. Doel van dit revolverende fonds is het aanjagen en ondersteunen van het innovatieve MKB bij het realiseren van hun groei en ontwikkeling. Hiermee wordt de ondernemersbasis in de regio versterkt en een aantrekkelijk economisch en vestigingsklimaat geschapen. De initiële fondsomvang is 22 miljoen euro, het aandeel van de gemeente Utrecht is 3 miljoen euro. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Ontwikkelmaatschappij Utr (OMU) | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 29-5-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 8-7-2021 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Om de groei van banen gelijk op te laten lopen met de groei van de stad is het nodig de komende jaren 70.000 arbeidsplaatsen te realiseren. Dit vraagt wat van het huidige aanbod aan werklocaties. In de programmabegroting 2021 is onder Maatregelen Corona ‘Werken, opleiden en begeleiden’ opgenomen dat we extra gerichte investering doen in de ROM en dat we bijdragen aan een herstructureringsfonds voor werklocaties van de Ontwikkelmaatschappij Utrecht (OMU). Met deze maatregel nemen we proactief positie op werklocaties waar herontwikkeling voor de lange termijn kansen biedt voor de Utrechtse werkgelegenheid. Inzet van deze middelen zijn grotendeels revolverend. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties |
Programmareserve Werk en Inkomen
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Re-integratiefonds werk en inkomen | 903 | 0 | 903 | 0 | 0 | 903 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 5.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 16-7-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het re-integratiefonds is bedoeld om samenwerking met onder andere uitzendbureaus en sociaal ondernemers bij het aan het werk helpen van mensen uit de bijstand te bekostigen. Voorwaarde voor dekking uit het re-integratiefonds is dat de samenwerking leidt tot aantoonbare besparing op de uitkeringslasten. Als gevolg van het BUIG-tekort sinds 2015 revolveert de reserve in werkelijkheid niet. In de overgenomen motie “M454/2019 laat revolverende fondsen echt werken” (bij raadsvoorstel Nota reserves; 5 december 2019) wordt daarom opgeroepen om de doelstelling en werking aan te scherpen. Zolang sprake is van een BUIG tekort kan op basis van de financiële spelregels niet in de reserve gestort worden. Het inboeken van de voordelen op de bijstandsverstrekking zou dan immers tot een toename van het tekort leiden. Het wijzigen van de voedingsspelregels kan hier geen verandering in brengen. Omdat de naam van de reserve de afgelopen jaren onvoldoende aansloot op de werkelijkheid is bij de Jaarstukken 2019 besloten om de naam van de reserve te wijzigen in re-integratiefonds Werk en Inkomen. Voeding, maximum, looptijd en doelstelling van de reserve zijn niet veranderd. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties | |||||||||||
Revolverend Fonds Jongeren schulden | 377 | 0 | 377 | 0 | 179 | 198 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 2-8-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 30-6-2016 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 ‘fonds met jongeren met problematische schulden’ aangenomen. De opgekochte schulden van de jongeren wordt zoveel mogelijk omgezet in een zachte lening, waardoor het fonds een revolverend karakter krijgt. Met raadsbesluit 11748 is op 23 januari 2020 besloten het fonds anders in te zetten. Jaarlijks zal een bedrag onttrokken worden en ingezet worden ten behoeve van de intensieve begeleiding van jongeren, voor het eerst in 2020. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De onttrekking van 179K is conform raadsbesluit 11748 en de Financiële bijlage doorontwikkeling Jongerenfonds. | |||||||||||
Werk en inkomen | 796 | 0 | 796 | 0 | 0 | 796 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 27-6-2013 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de resultaatbestemming 2012 is deze reserve gevormd. De reserve komt voor het eerst voor in de Programmabegroting 2013. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties |
Programmareserve Onderwijs
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Huisvestingsprogramma | 7.614 | 561 | 8.175 | 0 | 556 | 7.619 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Voor de uitvoering van de huisvestingsprogramma’s onderwijs van eerdere jaren. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is 0,556 miljoen euro onttrokken aan de reserve. Deze onttrekking heeft betrekking op de verwachte exploitatie uitgaven van het huisvestingsprogramma binnen het programma Onderwijs. | |||||||||||
Piekopvang onderwijs LR | 716 | 0 | 716 | 0 | 558 | 158 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering wordt ingezet voor de Piekopvang in Leidsche Rijn. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is 0,558 miljoen euro onttrokken uit de reserve. Dit bedrag is onttrokken als dekking voor de uitgaven huisvestingsprogramma 2022. | |||||||||||
Meerjaren Perspectief Onderwijs Huisvesting | 6.823 | 1.487 | 8.310 | 1.600 | 0 | 9.910 | ||||||
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De uitvoering van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is 1,600 miljoen euro gestort in de reserve. De storting van 1,600 miljoen euro is ter reservering in het kader van nieuwe lokalen (huisvesting) voor nieuwbouw Voorschoolse Educatie. | |||||||||||
Onderhoud en kapitaallasten Buitenschoolse opvang (BSO) | 1.980 | 0 | 1.980 | 0 | 0 | 1.980 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reservering is bestemd voor het onderhoud en de kapitaallasten van de gedane investeringen BSO. Op diverse plekken in de stad wordt BSO gerealiseerd in schoolgebouwen. Het schoolbestuur ontvangt een huurbedrag van de BSO instelling, en draagt deze af aan de gemeente ter compensatie van de kosten die de gemeente heeft. Enerzijds gaat dit om een onderhoudsvergoeding. Deze bijdrage zal gereserveerd worden voor het onderhoud dat in de toekomst aan het betreffende lokaal uitgevoerd zal moeten worden. Anderzijds kan het gaan om een vergoeding ter compensatie van investeringen die de gemeente mogelijk doet voordat de BSO haar intrek neemt. Er worden marktconforme huren gevraagd. Uitgangspunt is dat de gemeente binnen de looptijd van het huurcontract met de BSO haar lasten van de investering terugverdient. Er ontstaat dan een verschil in huurontvangst en werkelijke kapitaallast. Dit verschil wordt in de reserve opgenomen en dient ter dekking van de gemeentelijke kapitaallasten van de betreffende investering na afloop van of bij voortijdige beëindiging van het huurcontract. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties |
Programmareserve Ondersteuning op maat
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Transformatie en decentralisatie Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang | 3.266 | 1.741 | 5.007 | 0 | 0 | 5.007 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 8.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve heeft als doel om de transformatie en decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de hele U16 regio mogelijk te maken. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is voor een bedrag van 1,016 miljoen euro aan kosten gemaakt die via de resultaatbestemming aan deze reserve worden onttrokken |
Programmareserve Veiligheid
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Projecten cameratoezicht | 143 | 0 | 143 | 0 | 0 | 143 | ||||||
Aard van de reserve | Projectenreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 20-6-2003 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is bestemd voor projecten op het gebied van cameratoezicht. In verband met werkzaamheden in het Stationsgebied en omgeving zijn kabels en camera's tijdelijk verplaatst en zullen, als de werkzaamheden zijn afgerond, weer worden teruggeplaatst. Daarnaast wordt deze reserve aangewend voor de verplaatsing van flex-camera’s op overige locaties in Utrecht. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | We hebben de kosten voor het verplaatsen van de camera’s de afgelopen jaren uit het budget voor cameratoezicht kunnen voldoen. Daarom is de reserve ongewijzigd gebleven. De reserve moet beschikbaar blijven voor de uitvoering van het nieuwe beleidskader cameratoezicht 2023-2026. |
Programmareserve Cultuur
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Utrechtse Cultuurlening | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 100 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 200.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 15-5-2014 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,100 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van de Utrechtse Cultuurlening dat onder beheer is geplaatst van Cultuur & ondernemen (raadsbesluit 14.010565). | |||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||
Fonds Broedplaatsen | 505 | 0 | 505 | 0 | 0 | 505 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 700.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-4-2014 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Wij hebben 0,505 miljoen euro gereserveerd om het financieel risico af te dekken van het borgstellingsfonds Creatieve Broedplaatsen dat onder beheer is geplaatst van de Triodos bank (raadsbesluit 14.002504). | |||||||||||
Toelichting op het verloop | n.v.t. | |||||||||||
Wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone | 103 | 0 | 103 | 103 | 0 | 206 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2024 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 309.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 309.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is ingesteld ten behoeve van de incidentele dekking van de exploitatiesubsidie aan het wijkcultuurhuis Merwedekanaalzone. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De dotatie van 0,103 miljoen euro betreft de reservering 2022. | |||||||||||
Gebruikersinvst Cultr voorzng Leidsche R | 0 | 0 | 0 | 1.350 | 0 | 1.350 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2026 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 2.500.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 2.500.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-2022 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is ingesteld ter dekking van de gebruikersinvesteringen van de culturele voorziening Leidsche Rijn. Een deel van de investering t.a.v. de culturele voorziening in Leidsche Rijn valt in demarcatie bij de gebruikers en zal niet worden geactiveerd als gemeentelijk vastgoed. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De dotatie van 1,35 miljoen euro betreft de reservering 2022. |
Programmareserve Samenleven en Sport
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Vervanging zwembaden | 2.300 | 0 | 2.300 | 2.300 | 0 | 4.600 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Het programma Samenleven en Sport beschikt over een budgettaire bandbreedte voor investeringen. Voor 2022 wordt voorzien dat het budget incidenteel niet volledig wordt benut. Op lange termijn wordt een knelpunt voorzien op het moment dat Den Hommel en De Kwakel vervangen moeten. Door nu het overschot te reserveren kan dit toekomstige knelpunt worden beperkt. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Aan de raad zal worden voorgesteld om incidenteel stortingen te doen op het moment dat wordt voorzien dat de budgettaire bandbreedte voor investeringen niet wordt benut. Als er een meerjarig investeringsprogramma voor de zwembaden is vastgesteld wordt de reserve omgezet in een projectenreserve. Zodra een project gerealiseerd is, worden de gerealiseerde middelen overgeheveld naar een kapitaallastenreserve. | |||||||||||
Toegankelijk Vastgoed | 715 | 0 | 715 | 0 | 0 | 715 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2025 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Uitvoering geven aan motie 199 ‘Maak werk van UST’, die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2021 unaniem is aanvaard. De bestemmingsreserve dient om de beschikbaar gestelde middelen te reserveren voor de uitvoering van de motie. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Stortingen vinden plaats op het moment dat de raad middelen beschikbaar stelt voor de uitvoering van motie 199 'Maak werk van UST'. Onttrekking aan de reserve vindt plaats op het moment dat toegankelijkheidsmaatregelen in het kader van de motie zijn gerealiseerd. |
Programmareserve Utrechts Vastgoed
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Vastgoedbeheer | 2.451 | 287 | 2.738 | 0 | 0 | 2.738 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 9-7-2019 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve dient om het jaarlijkse resultaat op de vastgoedportefeuille te egaliseren. De exploitatie per perceel is over de levensduur sluitend, maar er blijven faseringsverschillen per jaar. Vooral bij nieuw gebouwde accommodaties is er in het begin een tekort doordat de jaarlijkse huurstijging pas na een aantal jaren groot genoeg is om de (gelijk blijvende) kapitaallasten te dekken. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is conform beslispunt 76 van de bestedings- en dekkingsvoorstellen 2021 0,287 miljoen euro in de reserve Vastgoedbeheer gestort. | |||||||||||
Energieneutraal Kernvastgoed | 1.221 | -131 | 1.090 | 0 | 0 | 1.090 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-7-2019 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve ten behoeve van ‘volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040’ dient om toekomstige besparingen en nog niet bestede middelen voor de onrendabele top te reserveren voor toekomstige projecten. Hiermee blijft de raad budgetrecht houden over de middelen volledig duurzaam gemeentelijk vastgoed in 2040 en zijn deze middelen geoormerkt voor CO2 reductie bij het Utrechtse kernvastgoed. Het is van belang dat de bestemming van de middelen ongewijzigd blijft, omdat zonder deze middelen de onrendabele top van investeringen en onrendabele kapitaalslasten niet gedekt kunnen worden. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 zou conform de tweede bestuursrapportage 0,720 miljoen euro gestort worden in de reserve. Door een fout in de codering is dit bedrag echter gestort in de reserve onderhoud Stadskantoor. | |||||||||||
Stadskantoor | 6.134 | -455 | 5.679 | 2.004 | 1.378 | 6.305 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de kredietaanvraag voor de aankoop van het Stadskantoor is afgesproken om een voorziening op te bouwen ter dekking van onderhoudskosten. Om aan de BBV regelgeving te voldoen wordt deze voorziening omgezet in de reserve Stadskantoor. De reserve wordt in de eerste jaren gebruikt voor het onderhoud. Aan het einde van de looptijd loopt de reserve op ten behoeve van het op prijspeil krijgen van kapitaallastenbudget voor vervangingsinvestering. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In totaal is er in 2022 2,0 miljoen euro in de reserve gestort. Hiervan is 0,720 miljoen euro bedoeld voor een andere reserve die door middel van de bestedings- en dekkingsvoorstellen nog gecorrigeerd wordt. In 2022 is er volgens begroting 1,378 miljoen euro onttrokken aan de reserve ter dekking van de onderhoudskosten. De werkelijk kosten in 2022 waren € 1,153 miljoen euro. Het resterende bedrag van € 0,225 miljoen euro zal via een bestedings- en dekkingsvoorstel weer worden toegevoegd aan de reserve. | |||||||||||
Calamiteiten Utrechts Vastgoed | 0 | 39 | 39 | 315 | 0 | 354 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positief saldo van programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering voor calamiteiten te begroten en aan het eind van het jaar de aan calamiteiten gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform begroting wordt er 0,315 miljoen euro gestort in de reserve. De daadwerkelijke kosten bedroegen 0,050 miljoen euro, onder andere voor het herstel van het dak van de Griftsteede (schade als gevolg van diefstal koper) en asbestsanering aan de Catharijnesteeg 6-7. | |||||||||||
Leegstand Utrechts Vastgoed | 661 | -661 | 0 | 2.700 | 1.900 | 800 | ||||||
Aard van de reserve | Risicoreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2050 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Een vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Binnen de huurberekening wordt een percentage van gemiddeld 3,85% aangehouden om de leegstandskosten af te dekken. Deze bedragen worden echter niet gereserveerd en landen daarmee in het begrote positieve saldo van het programma Utrechts Vastgoed. We hebben in werkelijkheid echter wel te maken met leegstand en de afgelopen jaren zien we daarom nadelen bij de verantwoording op het programma Utrechts Vastgoed. Door de reservering te begroten en aan het eind van het jaar de aan leegstand gerelateerde kosten hierop af te boeken zal de begroting beter aansluiten op de werkelijke kosten. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | De jaarlijkse dotatie aan de reserve Leegstand Utrechts Vastgoed bedraagt 1,700 miljoen euro. In 2022 is een extra bedrag van 1,000 miljoen euro in de reserve gestort in verband met leegstand van Oudegracht 167. |
Programmareserve Algemene Middelen
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Budgetstructuur Leidsche Rijn | 5.023 | -1.918 | 3.105 | 0 | 1.635 | 1.470 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2030 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-9-1997 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Deze reserve is ingesteld in 1997 en is bestemd voor het opvangen van frictiekosten bij de realisatie van voorzieningen in Leidsche Rijn. Dit betreft vooral de kosten van tijdelijke voorzieningen, eerste inrichting van scholen en het verevenen van tijdelijke tekorten op de stelpost Budgetstructuur Leidsche Rijn. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 is er in totaal 1,635 miljoen aan frictiekosten Leidsche Rijn gedeclareerd door de organisatieonderdelen en onttrokken aan de daaraan gekoppelde bestemmingsreserve. | |||||||||||
Decentralisatie Sociaal Domein | 795 | 0 | 795 | 0 | 0 | 795 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2020 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 6.705.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-7-2014 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De reserve Decentralisaties sociaal domein is in 2014 ingesteld. Aanvankelijk diende hij ter financiële dekking van de risico's voor de in- en uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Bij de Voorjaarsnota 2016 is de benodigde omvang vastgesteld op 18 miljoen euro; 13 miljoen euro ter afdekking van de berekende risico’s en 5 miljoen euro voor innovatie. Bij voorjaarsnota 2017 zijn de risico's volgens de principes van risicomanagement gewaardeerd en gedekt via de algemene risicoreserve. Daardoor kon van de gereserveerde middelen 13 miljoen euro uit de reserve Decentralisatie Sociaal Domein vrij vallen. De resterende 5,120 miljoen euro bleef gereserveerd voor innovatie. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Geen mutaties. Naar verwachting zal een deel van de reserve als dekking voor een incidenteel knelpunt Inburgering bij de komende voorjaarsnota worden ingebracht. Her resterende saldo van de reserve kan dan vrijvallen vanwege het vervallen van de andere deel bestemming van deze reserve (Onorthodoxe Maatwerk Oplossing op gebied van zorg) | |||||||||||
Bestemmingsreserve maatregelenpaketten | 20.991 | 2.096 | 23.087 | 0 | 12.328 | 10.759 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2022 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 39.137 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 3-12-2020 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De bestemmingsreserve Maatregelpakketten is gevormd ter dekking van de kosten van interventies en investeringen die we de komende jaren doen om Utrecht en haar inwoners zo goed mogelijke uit de Coronacrisis te laten komen. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Conform het gestelde in de 1e Bestuursrapportage 2022 blz.52 is er 2,051 miljoen euro onttrokken in verband met vervallen risico van toenemend beroep op bijstand door ondernemers als gevolg van beëindiging TOZO regeling. |
Programmareserve Overhead
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
ICT Investeringsprogramma | 3.580 | 2.131 | 5.711 | 0 | 0 | 5.711 | ||||||
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2029 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 10.000.000 | |||||||||||
Minimum bedrag | 100.000 | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-6-2006 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Bij de Verantwoording 2013 is besloten om de voordelen op het structurele budget van het ICT-Investeringsprogramma in te zetten ter dekking van incidentele nadelen en om eventuele restanten voortaan te storten in de reserve ICT Investeringen. Het doel en de reikwijdte van de reserve is hiermee verbreed naar het volledige budget van het ICT Investeringsprogramma. Mutaties zijn afhankelijk van de gerealiseerde projecten en zullen bij de jaarlijkse verantwoording via een dekkings- of bestedingsvoorstel voorgelegd worden. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 was het niet noodzakelijk om een onttrekking aan de reserve te doen. De reserve zal de komende jaren volgens de meerjarenplanning worden ingezet. Over de besteding is reeds besloten. | |||||||||||
Reserve Overheadvierkant | 0 | 1.670 | 1.670 | 0 | 0 | 1.670 | ||||||
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 11-11-2026 | |||||||||||
Rentetoerekening | ||||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 11-11-2021 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Om de schommelingen per jaar in de bijdragen uit het overheadvierkant op te vangen heeft de raad bij | |||||||||||
Toelichting op het verloop | In 2022 was het niet noodzakelijk om een onttrekking aan de reserve te doen. De reserve zal de komende jaren volgens de meerjarenplanning worden ingezet. Over de besteding is reeds besloten. |
Algemene reserve
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Algemene Reserve | 52.450 | 0 | 52.450 | 23.295 | 8.000 | 67.745 | ||||||
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1900 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene reserve maakt deel uit van de beschikbare weerstandscapaciteit en is de uiterste buffer voor het opvangen van de financiële gevolgen van optredende risico's. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt jaarlijks bepaald op basis van de geactualiseerde risicoberekening. Voor een uitgebreide toelichting hierop wordt verwezen naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in programmabegroting en jaarstukken. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Per saldo is het weerstandsvermogen in 2022 toegenomen met 15,295 miljoen door toevoegingen vanuit Mei circulaire 2021 (3,238 miljoen) , Voorjaarsnota 2022 blz. 19 (4,000 miljoen) , Coalitieakkoord 2022-2026 blz. 3 (5,000 miljoen), 2e Bestuursrapportage 2022 blz. 20 (3,000 miljoen) en 0.057 miljoen inzet vervallen premie Varia verzekeringen | |||||||||||
Algemene dekkingsreserve | 84.108 | 31.635 | 115.743 | 118.473 | 148.788 | 85.428 | ||||||
Aard van de reserve | Algemene reserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||
Maximum bedrag | 999.999.999 | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | ||||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | De algemene dekkingsreserve wordt gebruikt voor gemeente brede reserveringen van incidentele baten zolang deze nog geen bestemming hebben gekregen. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve gebruikt voor egalisatie tussen de jaren van de meerjarenraming. Jaarlijks wordt het rekeningresultaat in de algemene dekkingsreserve gestort, waarna het als ‘nog te besteden resultaat’ opnieuw beschikbaar komt bij de eerstvolgende voorjaarsnota. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Per saldo is de algemene dekkingsreserve met 1,320 miljoen toegenomen. Dit wordt o.a. veroorzaakt door het storting van het resultaat 2021 van +7,104 miljoen. Vanuit besluitvorming cyclusdocumenten zoals Voorjaarsnota's, van voor 2022 is er -38,810 miljoen onttrokken. Vanuit besluitvorming in 2022 is er +33,026 miljoen gestort |
Reserves ten bate van de Vaste Activa
x € 1.000 | ||||||||||||
Saldo | B&D voorstellen | Saldo | Toe- | Onttrek- | Stand | |||||||
a | b | c=a+b | d | e | f=c+d-e | |||||||
Vaste Activareserve | 274.872 | 5.172 | 280.044 | 12.579 | 14.460 | 278.163 | ||||||
Aard van de reserve | Kapitaallastenreserve | |||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2999 | |||||||||||
Rentetoerekening | Ja | |||||||||||
Maximum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Minimum bedrag | Niet van toepassing | |||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-1999 | |||||||||||
Waarom is de reserve ingesteld | Als een actief wordt gefinancierd met een incidentele interne bijdrage, wordt deze bijdrage in de vaste activareserve gestort. Instelling van een activareserve of toevoegingen daaraan vinden plaats op basis van een raadsbesluit bij de vaststelling of een wijziging van de begroting. Aan de reserve wordt vervolgens jaarlijks onttrokken om de bijbehorende afschrijvingslast te dekken. Kapitaallasten bestaan uit rente en afschrijving. De rentevergoeding op deze reserve wordt ingezet om de rentelast te dekken. | |||||||||||
Toelichting op het verloop | Vanuit deze reserve worden jaarlijks de bijbehorende kapitaallasten betaald. |